Jacek Grzenia, prezes Metalkas S.A.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Po przerwie do nazwy drugiego szczebla rozgrywkowego w Polsce wraca sponsor tytularny. Od sezonu 2024 w nazwie 2. Ekstraligi będziemy oglądać bydgoską firmę Metalkas. O promocji poprzez sport, a także wcześniejszych doświadczeniach ze wspieraniem dyscypliny rozmawiamy z Jackiem Grzenią, prezesem zarządu Metalkas S.A.

 

Kilka tygodni temu kibice otrzymali wiadomość, że będą Państwo w nazwie Speedway 2. Ekstraligi. Jakie argumenty sprawiły, że firma Metalkas zdecydowała się na taką współpracę?

Nasze zainteresowanie  żużlem kiełkowało już jakiś czas i podjęliśmy decyzję, że idziemy w stronę sponsoringu tego sportu. A czemu żużel? Sądzę, że z jednej strony na jego silną pozycję w świecie sportowym, bydgoską historię tego sportu, ale też ze względu na jego rodzinny charakter i wielopokoleniowość, którą widać na trybunach.

Historycznie patrząc, mieliśmy już współpracę z bydgoskim klubem Polonia, z biegiem czasu  mieliśmy być tytularnym sponsorem, podpisaliśmy umowę, jednak finalnie, w dziwnych i niezrozumiałych dla nas okolicznościach umowa została zerwana. Nie chcieliśmy sponsorować drużyny z innego miasta niż Bydgoszcz i tak urodził się pomysł objęcia sponsoringiem ligi.

Przez pewien czas sponsor tytularny nie widniał w nazwie drugiego szczebla rozgrywkowego. Nie było to w pewien sposób „odstraszające”?

Wiedzieliśmy, że nazwa ligi ma się zmienić, na wzór Ekstraligi. Ten element i ta zmiana, jaka miała nastąpić, czyli nazwa Metalkas w nazwie ligi, były dodatkowo przyciągające

Informacja o tym, Metalkas pojawi się w nazwie rozgrywek była dość zaskakująca, nie było wcześniej przecieków medialnych. To znaczy, że rozmowy z przedstawicielami rozgrywek potoczyły się szybko?

To, że nie było przecieków medialnych moim zdaniem świadczy o profesjonalizmie i jakości przygotowań. To było na plus dla kibiców, którzy zakładam, że czekali na tę informację, więc udało zachować się element zaskoczenia. A jeśli chodzi o rozmowy w władzami ligi, to zależy jak definiujemy słowo „szybko”. Rozmowy trwały jakiś czas, każda ze stron negocjowała, były spotkania, ustalenia.

Żużel. Jarosław Hampel żałuje braku złota IMŚ. „Zawsze będzie mnie to boleć” – PoBandzie – Portal Sportowy (po-bandzie.com.pl)

Sezon 2024 będzie pierwszym, w którym rozgrywkami zarządzać będzie Speedway Ekstraliga, a nie GKSŻ. To też było decydujące przy podjęciu rozmów?

To nie miało dla nas znaczenia przy podejmowaniu decyzji, że idziemy w żużel. Ale przyznam, że w trakcie uznaliśmy to za duży walor tej współpracy, tzn. wejście Metalkas w tak ważnym momencie dla tej ligi żużlowej, czyli zmiana władz, zmiana nazwy ligi. Wiedzieliśmy, że będziemy tworzyć coś nowego.

Jak duże środki będziecie Państwo przekazywać na rozwój 2. Ekstraligi w związku z umową na sponsora tytularnego?

Takie informacje są poufne, wynikają z umowy jaką podpisaliśmy z Speedway Ekstraligą. Na pewno warto podkreślić, że związaliśmy się na 3 lata, co oznacza, że minimum przez najbliższe 3 sezony będziemy wspólnie rozwijać ten sport, promować go. Mam nadzieję z sukcesami.


Wcześniej, jak Pan wspominał, firma wspierała Abramczyk Polonię. Sponsoring całej ligi i pójście krok dalej to znak, że promocja firmy poprzez sport się opłaca?

Promocja firmy przez sport to na pewno bardzo ważny element naszej strategii marketingowej, ale niestety nie można jednoznacznie policzyć zwrotu z inwestycji. Sport wspieramy, bo towarzyszą mu emocje, pozytywna rywalizacja, zabawa, satysfakcja i wiele innych.

Mówił Pan również o zerwaniu umowy w Bydgoszczy w niezrozumiałych okolicznościach…

Współpraca przez pierwszy rok przebiegała dobrze, później zostaliśmy potraktowani bardzo nieprofesjonalnie, więc wspomnienia mamy mieszane. Byliśmy sponsorem, chcieliśmy rozwinąć tą współpracę i stać się sponsorem tytularnym, podpisaliśmy umowę. I jak już wspomniałem w dziwnych, niezrozumiałych okolicznościach, tym sponsorem nie zostaliśmy. Teraz z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że gdyby nie ten bieg wydarzeń, nie zostalibyśmy sponsorem 2. Ekstraligi, a czuję, że to ma większy potencjał.

Nadchodzące rozgrywki 2. Ekstraligi zapowiadane są jako najciekawsze od lat. To także było dla firmy istotne?

Oczywiście, bo dzięki temu pierwszy sezon Metalkas 2. Ekstraliga zapadnie w pamięć kibicom i zapisze się na kartach historii.

Żużel. 2867 spalonych kalorii Kubery i tenisowy triumf Lindgrena. Koziołki harują na Majorce – PoBandzie – Portal Sportowy (po-bandzie.com.pl)

Zgodzi się Pan z twierdzeniem, że poziom na zapleczu PGE Ekstraligi sukcesywnie się podnosi i liga jest coraz atrakcyjniejsza?

Wedle naszej wiedzy zdecydowanie tak, i jesteśmy przekonani, że ten proces będzie postępował.

Na koniec małe typowanie. W kim upatruje Pan faworyta do wygrania rozgrywek, a które ekipy mają najmniejsze szanse na utrzymanie?

W tej kwestii chcemy zachować neutralność. Kibicujemy i trzymamy kciuki wszystkim zespołom z ligi. Niech wygra najlepszy, niech duże się dzieje, niech sezon będzie pełen zwrotów akcji oraz pięknych, sportowych emocji!

Dziękujemy za rozmowę.

Dziękuję również.