Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Już jutro w Szwecji odbędzie się czwarta runda cyklu Grand Prix 2019. Angielski Speedway Star postanowił nieco podywagować. Które tory były wykorzystywane do walki o punkty mistrzostw świata najczęściej oraz które areny były i są najbardziej sprawiedliwe.

W ciągu 24 lat cyklu Grand Prix startowano na 40 torach w 15 państwach. 54 razy rywalizowano w Polsce, 41 razy na torach w Szwecji, a podium uzupełnia Dania, gdzie cykl zawitał do tej pory 28 razy. Tylko raz rywalizowano na torze w Austrii, było to 1995 roku na torze w Wiener Neustadt. Dwa razy nie odbyło się tylko Grand Prix w Pradze, w latach 1995 oraz 1996. Kolejny na liście wszechczasów jest obiekt w Cardiff, gdzie zawodnicy spotykali się 18 razy. Podium zamyka Bydgoszcz, gdzie odbyło się 16 turniejów Grand Prix.

Które tory są najbardziej sprawiedliwe?

Jeśli weźmiemy pod uwagę tory, na których Grand Prix obyło się co najmniej pięć razy, wygrywa Stadion Olimpijski we Wrocławiu. Najlepszym statystycznie polem jest tam pole żółte, czyli czwarte, które średnio zdobywało do tej pory 1.78 pkt na bieg. Najgorszym polem jest pole białe (trzecie). Zawodnik startujący na nim zdobywał średnio 1.22 pkt na wyścig. Różnica wynosi więc zaledwie tylko 0.56 pkt. Przy czym pamiętać należy, że statystyki dotyczą toru już nieistniejącego. Po przebudowie obiektu jest on zupełnie nowy.

Najgorszym i najmniej sprawiedliwym torem pod tym kątem jest obiekt w słoweńskim Krsko. Tam różnica pomiędzy najgorszym a najlepszym polem wynosi aż 1.18 pkt na start. W tegorcznej rundzie Grand Prix było to 1.13 pkt na start. Zawodnik w kasku czerwonym zdobywał średnio 2.00 pkt na bieg, a zawodnik w kasku żółtym 0,87 pkt na bieg. 

Najbardziej sprawiedliwym turniejem do tej pory był ten w Kopenhadze w 2013 roku. Średnia punktowa od kasku czerwonego do żółtego przedstawiała się następująco – 1.42, 1.46, 1.38, 1,44.

Z kolei najbardziej niesprawiedliwym turniejem było Grand Prix Szwecji w Sztokholmie w 2001 roku. Zawodnik w kasku czerwonym zdobywał średnio 2.58 pkt na bieg, a w kasku żółtym 0.67 pkt na bieg.

Jak przedstawiają się statystyki toru w Hallstavik, gdzie zawodnicy będą rywalizowali w sobotę?

W ubiegłym roku najlepiej „pracowało” pole czerwone z liczbą 1.83 pkt na bieg. Kask niebieski – 1.61 pkt na bieg. 1.26 – zdobywał średnio zawodnik w kasku białym, a 1.30 pkt na bieg przywoził średnio zawodnik w kasku żółtym.

Robert Lambert, Max Fricke oraz Jason Doyle to zawodnicy którzy na co dzień ścigają się w szwedzkiej Elisterien na torze w Hallstavik. Obiekt ten doskonale zna równieŻ Martin Vaculik, który startował w latach 2015 oraz 2016 dla Rospiggarny.