Artiom Łaguta przed Bartoszem Zmarzlikiem. fot. Jarosław Pabijan
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Za kilka dni minie miesiąc od decyzji FIM oraz PZM o wykluczeniu rosyjskich zawodników z rozgrywek międzynarodowych oraz polskich. W środowisku żużlowym wciąż jednak trwa dyskusja na temat tego, czy właściwe było uniemożliwienie startów również Rosjanom z polskimi obywatelstwami. Jerzy Synowiec, prawnik i były prezes gorzowskiej Stali, jest za tym, aby Artiom Łaguta i Emil Sajfutdinow mogli się ścigać.

 

Rosyjscy zawodnicy nie mogą obecnie brać udziału w żadnych zawodach ani nawet trenować. Ostatnio Artiom Łaguta chciał przystąpić do egzaminu na licencję „Ż”, ale spotkał się z odmową władz polskiego żużla, które nie wyobrażają sobie sytuacji, w której zawodnikowi zostanie zagrany Mazurek Dąbrowskiego w przypadku ewentualnego zwycięstwa. Pojawiają się jednak pytania o prawne uwarunkowania kolejnych decyzji, na co w liście otwartym zwrócił mecenas.

– W myśl prawa polskiego obywatelami polskimi są osoby, które posiadają obywatelstwo polskie. Będąc obywatelem polskim i równocześnie obywatelem innego państwa nie można powoływać się ze skutkiem prawnym przed polskimi organami władzy państwowej na to inne obywatelstwo i na wynikające z niego prawa i obowiązki. Obywatel polski, posiadający równocześnie obywatelstwo innego państwa ma wobec państwa polskiego takie same prawa i obowiązki, jak osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie. Naruszenie takich praw jest sprzeczne z konstytucją i polskim porządkiem prawnym – napisał Synowiec cytowany przez Gazetę Lubuską.

Dla byłego sternika klubu znad warty ważne jest także to, iż część z żużlowców wyrazili swój sprzeciw wobec działaniom na Ukrainie. W zupełnie innej sytuacji jest Grigorij Łaguta, który w swoich wypowiedziach nie wskazuje, że działania Władimira Putina są godne potępienia.

– Oczywiście jestem za sankcjami dla Rosjan. Ale to wstyd dla Polski, że wprowadzając je omija się prawo. Jeśli ktoś otrzymał obywatelstwo polskie, to jest Polakiem. Tylko i aż tyle. Artiom i Emil, w odróżnieniu od Grigorija Łaguty, potrafili się zdobyć na krytyczne wypowiedzi w sprawie wojny na Ukrainie. To stawia ich w zupełnie innym położeniu. Myślę, że takie kryterium można by zastosować także w odniesieniu do innych sportowców, nie tylko z rosyjskimi korzeniami. A ewentualna pochwała wojny byłaby wystarczającym powodem do dyskwalifikacji, niezależnie od narodowości wypowiadającego się. Jestem za przywróceniem Artiomowi i Emilowi praw zawodniczych – doprecyzował prawnik w rozmowie z Gazetą Lubuską.

Przypomnijmy, że rozgrywki ligowe w Polsce startują już za tydzień. Na ten moment wszystko wskazuje na to, że kluby będą musiały się obyć bez swoich rosyjskich zawodników.

6 komentarzy on Żużel. „Jestem za przywróceniem Artiomowi i Emilowi praw zawodniczych”. Były prezes Stali napisał list otwarty
    Ⓜⓤⓒⓗⓞⓜⓞⓡⓔⓚ
    1 Apr 2022
     2:21pm

    „Naruszenie takich praw jest sprzeczne z konstytucją i polskim porządkiem prawnym – napisał Synowiec” Uwielbiam takie teksty. Od lat jest łamana Konstytucja i Polski porządek prawny w stosunku do milionów obywateli, teraz to zauważyliśmy?

    „Jeśli ktoś otrzymał obywatelstwo polskie, to jest Polakiem”. Jakie to zabawne, A. Łaguta i E. Sajfutdinow od lat podkreślali a wręcz to manifestowali, że owszem maja polskie obywatelstwo, ale służy ono tylko do poruszania się pomiędzy granicami Rosji a Unii Europejskiej i władze to tolerowały? Tak się jest Polakiem?

    Teraz będziemy się przejmowali dwoma a może trzema zawodnikami, gdyż trzeba dodać Grigorija Łagutę który, pomimo braku polskiego obywatelstwa posiada licencję Łotewską. Nie wolno im w ramach sankcji występować w imprezach żużlowych. Takie są zarządzenia PZM i wszystko na ten temat!

    Dziś przeczytałem w konkurencyjnym portalu wypowiedź pani Marty Półtorak … a ona jak to kobieta chciałaby a boi się a jej wypowiedź wygląda mniej więcej tak: „Oj Ruskie som dobre i krzywde majom, ale tsza ich odsunąć, aleć może wojna się skończy to powrucom”. Czytając takie wypowiedzi zastanawiam się co pan Rusko, albo pani Półtorak chce na tym ugrać? Toż to tylko sport!

    Teraz chce zobaczyć któregoś zawodnika rosyjskiego stojącego na 1 miejscu podium i nad nim dumnie powiewającą biało-czerwoną flagę i jak śpiewa: Jeszcze Polska Nie Zginęła…

      Michal K
      1 Apr 2022
       5:47pm

      Startowali bod rosyjską flagą wieć pierniczenie o tym że są Polakami jest sprzeczne z logiką.

    Żużel. Łaguta zniknął z klubowych mediów Motoru - PoBandzie - Portal Sportowy
    1 Apr 2022
     4:05pm

    […] Przypomnijmy, że sankcje ogłoszone przez FIM i PZM na ten moment są bezterminowe. W ostatnich dniach pojawia się jednak sporo głosów wskazujących na to, że zawieszenie rosyjskic… […]

    Artur Golata
    1 Apr 2022
     5:30pm

    Masz rację. Poza tym mowa w artykule/wypowiedzi jest o łamaniu praw. Chwilę później czytamy, że potępienie działań zbrodniarza Putina będzie ok i niech jadą. To już nie ma łamania praw?
    Poza tym Muchomorek jak napisałeś. Podium i flaga Polski. Niech może Pan Synowiec zajmie się tym na czym się zna. Postawa Pana Rusku i pchanie Artioma na egzamin. Szok i brak słów. Niech sobie oboje wepną flagę Ukrainy w klapy marynarek i pojadą na egzamin. Lagute rozumiem, Awelinka jest wymagająca..nie będzie kolejne torebki YSL czy tam Gucci

    Marcin Krupa
    1 Apr 2022
     8:14pm

    „Obywatel polski, posiadający równocześnie obywatelstwo innego państwa ma wobec państwa polskiego takie same prawa i obowiązki, jak osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie.”
    Skoro mają takie same prawa i obowiązki to jestem ciekaw jakby zachowali się na wezwanie z WKU?

Skomentuj

6 komentarzy on Żużel. „Jestem za przywróceniem Artiomowi i Emilowi praw zawodniczych”. Były prezes Stali napisał list otwarty
    Ⓜⓤⓒⓗⓞⓜⓞⓡⓔⓚ
    1 Apr 2022
     2:21pm

    „Naruszenie takich praw jest sprzeczne z konstytucją i polskim porządkiem prawnym – napisał Synowiec” Uwielbiam takie teksty. Od lat jest łamana Konstytucja i Polski porządek prawny w stosunku do milionów obywateli, teraz to zauważyliśmy?

    „Jeśli ktoś otrzymał obywatelstwo polskie, to jest Polakiem”. Jakie to zabawne, A. Łaguta i E. Sajfutdinow od lat podkreślali a wręcz to manifestowali, że owszem maja polskie obywatelstwo, ale służy ono tylko do poruszania się pomiędzy granicami Rosji a Unii Europejskiej i władze to tolerowały? Tak się jest Polakiem?

    Teraz będziemy się przejmowali dwoma a może trzema zawodnikami, gdyż trzeba dodać Grigorija Łagutę który, pomimo braku polskiego obywatelstwa posiada licencję Łotewską. Nie wolno im w ramach sankcji występować w imprezach żużlowych. Takie są zarządzenia PZM i wszystko na ten temat!

    Dziś przeczytałem w konkurencyjnym portalu wypowiedź pani Marty Półtorak … a ona jak to kobieta chciałaby a boi się a jej wypowiedź wygląda mniej więcej tak: „Oj Ruskie som dobre i krzywde majom, ale tsza ich odsunąć, aleć może wojna się skończy to powrucom”. Czytając takie wypowiedzi zastanawiam się co pan Rusko, albo pani Półtorak chce na tym ugrać? Toż to tylko sport!

    Teraz chce zobaczyć któregoś zawodnika rosyjskiego stojącego na 1 miejscu podium i nad nim dumnie powiewającą biało-czerwoną flagę i jak śpiewa: Jeszcze Polska Nie Zginęła…

      Michal K
      1 Apr 2022
       5:47pm

      Startowali bod rosyjską flagą wieć pierniczenie o tym że są Polakami jest sprzeczne z logiką.

    Żużel. Łaguta zniknął z klubowych mediów Motoru - PoBandzie - Portal Sportowy
    1 Apr 2022
     4:05pm

    […] Przypomnijmy, że sankcje ogłoszone przez FIM i PZM na ten moment są bezterminowe. W ostatnich dniach pojawia się jednak sporo głosów wskazujących na to, że zawieszenie rosyjskic… […]

    Artur Golata
    1 Apr 2022
     5:30pm

    Masz rację. Poza tym mowa w artykule/wypowiedzi jest o łamaniu praw. Chwilę później czytamy, że potępienie działań zbrodniarza Putina będzie ok i niech jadą. To już nie ma łamania praw?
    Poza tym Muchomorek jak napisałeś. Podium i flaga Polski. Niech może Pan Synowiec zajmie się tym na czym się zna. Postawa Pana Rusku i pchanie Artioma na egzamin. Szok i brak słów. Niech sobie oboje wepną flagę Ukrainy w klapy marynarek i pojadą na egzamin. Lagute rozumiem, Awelinka jest wymagająca..nie będzie kolejne torebki YSL czy tam Gucci

    Marcin Krupa
    1 Apr 2022
     8:14pm

    „Obywatel polski, posiadający równocześnie obywatelstwo innego państwa ma wobec państwa polskiego takie same prawa i obowiązki, jak osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie.”
    Skoro mają takie same prawa i obowiązki to jestem ciekaw jakby zachowali się na wezwanie z WKU?

Skomentuj