various bicycles displayed in bike shop
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Artykuł Sponsorowany

Jazda na rowerze to znakomita forma aktywności, którą może praktykować niemal każdy. Nie wymaga szczególnych umiejętności, a obsługę roweru skutecznie opanowują już najmłodsze dzieci. Niezbędny jest do tego rower, a jego wybór nie jest wcale tak prosty jak mogłoby się wydawać. Istnieje kilka aspektów, które należy wziąć pod uwagę przed zakupem, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo wyboru najtrafniejszego rozwiązania. Przedstawiamy 6 rzeczy, o których musisz pamiętać przed zakupem roweru.

 

Jak wybrać odpowiedni rower?

Pełne zadowolenie wynikające z jazdy na rowerze można uzyskać wyłącznie poprzez jego dopasowanie do posiadanych oczekiwań i możliwości. W rezultacie przed zakupem należy koniecznie zwrócić uwagę na kilka kwestii, które są kluczowe w odniesieniu do przyszłego użytkowania. Zanim przystąpisz do oglądania, zastanów się, na jakich drogach będzie głównie jeździć. Określenie przyszłych tras znacząco zawęża rowery odpowiednie dla Ciebie.

Jakie są typy rowerów?

Typ roweru musi być w pełni dostosowany do dróg, po których będziesz jeździć. Inny model dedykowany jest do jazdy po drogach asfaltowych, a inny po kamienistych. Jednocześnie należy także wskazać, czy preferujesz wycieczki długodystansowe. Alternatywnym modelem jest rower uniwersalny, który posiada część funkcjonalność ze wcześniej wspomnianych modeli, jednak nie jest w stanie w pełni im dorównać ze względu na inną specyfikację.

– Ostatnie lata przyniosły popularność rowerom miejskim. Są one dedykowane dla miejskich ścieżek. Najczęściej posiadają stalową konstrukcję, a ich rama ułatwia wsiadanie i zsiadanie. Jazda na nich jest bardzo komfortowa ze względu na wygiętą kierownicę i stosunkowo szerokie siodełko. Wygoda potęgowana jest również przez większy rozmiar kół.

– Poza miastem doskonale sprawdzają się rowery górskie, czyli rower MTB. Wyróżniają je szerokie opony z wyprofilowanym bieżnikiem. Cechuje je większa zwinność niż w przypadku rowerów miejskich. Nierzadko są wybierane jako rowery do jazdy po mieście.

– Do jazdy na drogach asfaltowych polecane są rowery szosowe posiadające duże, ale wąskie opony. Mają zagiętą kierownicę w kształcie baranich rogów, dlatego rowery określane są jako baranki. Charakterystyczne są dla nich także duże i wąskie opony.

– Z kolei rowery trekkingowe umożliwiają jazdę zarówno po drogach terenowych, jak i asfaltowych. Stanowią połączenie rowerów górskich i szosowych. Posiadają wyśrodkowaną szerokość opon, która pozwala na komfortową jazdę na większości nawierzchni. Na ich wyposażeniu znajdują się dodatkowe akcesoria: błotniki, oświetlenie z dynamo i bagażnik.

– Natomiast rowery crossowe są często mylone z rowerami trekkingowymi. Mają identyczną konstrukcję, jednak nie mają dodatkowego osprzętu, co sprawia, że są lżejsze. Doskonale sprawdzają się w jeździe po różnym terenie.

1. Rama w rowerze

Rozmiar ramy cechuje wielkość, którą należy dopasowywać do wzrostu użytkownika. Ma to przełożenie na komfort i bezpieczeństwo. Równolegle istotne jest, z czego została wykonana. Ramy stalowe są najcięższe, a karbonowe najlżejsze. Kompromis pomiędzy nimi stanowi rama aluminiowa.

2. Wielkość kół

Wielkość wybranych kół do rowerów powinna być dopasowywana pod kątem wzrostu użytkownika oraz do typu roweru. Rowery z mniejszymi kołami mają większą zwinność i zwrotność, jednak jednoślady z dużymi kołami lepiej pokonują wszelkie przeszkody. Rowery miejskie najczęściej posiadają koła 28 cali, a rower szosowy, trekkingowy czy crossowy może posiadać koła 26, 27, 27,5 czy nawet 29 cali.

3. Napęd w rowerze

Napęd w rowerze jest bardzo ważną kwestią, która wpływa na wartość wykorzystywanej siły podczas jazdy. Rowery mogą posiadać napędy o różnej liczbie biegów, czyli tzw. przełożeń. Wraz ze wzrostem ich ilości, łatwiej i płynniej można dostosowywać się do innych warunków drogowych. Równolegle odpowiedni napęd pozwala zwiększyć efektywność pedałowania.

4. Posiadane hamulce

Przed zakupem roweru koniecznie zwróć uwagę na rodzaj zastosowanych hamulców. Najczęściej stosowane są hamulce szczękowe, które wyposażone są w dwa ramiona ustawione naprzeciwko siebie. Przy ich wykorzystaniu dochodzi zaciśnięcia obręczy aż do zwolnienia obrotów i zatrzymania. Często stosowane są także hamulce tarczowe. Mają klocki, które ocierają się o specjalną tarcze znajdującą się przy piaście. Dostępne są hamulce tarczowe mechaniczne i hydrauliczne, a odróżnia je element odpowiedzialny za rozpoczęcie tego procesu. Jest to kolejno linka lub płyn hamulcowy.

5. Amortyzacja

Na jakość użytkowania roweru w znacznym stopniu przekłada się także amortyzacja. Przyszli rowerzyści muszą dokonać wyboru pomiędzy amortyzatorem a sztywnym widelcem. Ostateczny wybór powinien być dopasowany pod teren. Amortyzatory sprawdzają się w przypadku zróżnicowanych terenów lub miejskich nierównych dróg. Z kolei rowery ze sztywnym widelcem mają lżejszą wagę, dlatego pozwalają osiągnąć wyższą prędkość i zapewniają zwinność.

6. Dysponowany budżet

To najczęściej wartość budżetu decyduje o tym, jaki będzie ostateczny wybór. Na ostateczną cenę roweru wpływa wiele czynników. Jest to m.in. typ, model, rodzaj ramy, wielkość kół, rodzaj amortyzacji i hamulców, a także obecność dodatkowego osprzętu. W rezultacie często trzeba zmienić posiadane preferencje lub zwiększyć posiadany budżet, jeżeli dany model wykracza poza przewidziane widełki cenowe.