Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

W sobotę na stadionie Speedway Center Vojens odbędzie się kolejna odsłona tegorocznych indywidualnych mistrzostw świata. Vojens to legendarny obiekt na mapie światowych stadionów żużlowych. Poniżej dla przypomnienia parę faktów o duńskiej arenie żużla i historii światowego speedwaya.

 

– Po raz pierwszy Vojens gościło indywidualne Mistrzostwa Świata w 1988 roku. Tytuł zdobył wówczas Erik Gundersen. Srebro wywalczył Hans Nielsen a brązowy medal zawisł na szyi Jana Osvalda Pedersena. Był to jedyny finał w historii kiedy na podium stanęło trzech reprezentantów Danii. W finale indywidualnym w 1949 roku na podium stanęło trzech reprezentantów Wielkiej Brytanii. Z kolei w finale rozegranym w Malmo w sezonie 1961 roku podium opanowali zawodnicy ze Szwecji.
– Ostatni jednodniowy finał indywidualnych mistrzostw świata odbył się w Vojens w 1994 roku. Wygrał go wówczas  Szwed, Tony Rickardsson.
– Szwed triumfował również w trzech turniejach Grand Prix rozegranych na torze w Vojens (1999, 2001, 2002)
– Obecny trener reprezentacji Danii. Hans Nielsen na torze w Vojens Grand Prix wygrywał dwukrotnie (1995, 1998)
– Na torze w Vojens Alf Busk został w sezonie 1977 nieoficjalnym mistrzem świata juniorów. W Vojens tytuł mistrzowski w kategorii juniorskiej wywalczył również w sezonie 1999 nieżyjący już Lee Richardsson.

– W latach 2009 -2014 oprócz Grand Prix w Vojens odbywało się również Grand Prix w duńskiej Kopenhadze.
– W roku 1999 na torze w Vojens dla potrzeb telewizji DK4 pokazowy wyścig odjechali Ole Olsen i jego odwieczny rywal, Ivan Mauger
– W 2012 roku turniej wygrał sensacyjnie Michael Jepsen Jensen. Duńczyk startował wówczas z „dziką kartą”.
– Turnieju Grand Prix na torze w Vojens nigdy nie wygrał Nicki Pedersen.
– Vojens dwukrotnie gościło  Mistrzostwa Świata Par.  W 1979 roku wygrali Ole Olsen i Hans Nielsen, a w 1993 roku złoto zdobyli Szwedzi, Tony Rickardsson i Henka Gustafsson.
– Norweg Rune Holta został ostatnim zwycięzcą TOMS Guldbarreløb w 2000 roku, a Amerykanin Greg Hancock w 1997 roku wygrał ostatni wyścig See and Hear.