Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Większości kibiców trudno sobie wyobrazić obecny sport żużlowy bez obecności reklam na kevlarach czy motocyklach żużlowych. Jak się okazuje, pierwszym zawodnikiem, który wprowadził do żużla pojęcie sponsoringu był Anglik, Harry Bastable. 

Bastable ścigał się w lidze angielskiej w latach 1949-1965. W swojej karierze reprezentował między innymi barwy zespołów z Cradley, Birmingham czy  Leicester. 

To właśnie on po raz pierwszy ulokował na swoim motocyklu nazwę sponsora. Stało się to przed rozpoczęciem sezonu 1953, w którym to zawodnik miał zadebiutować w barwach Birmingham. W tamtych czasach żużlowcy, co ciężko sobie dziś wyobrazić, zazwyczaj normalnie pracowali. Bastable w 1951 roku postanowił założyć firmę Speedway Motor, a przed sezonem 1953 właśnie taką nazwę umieścił na baku swojego motocykla. Zabieg ten spotkał się z natychmiastową interwencją żużlowych władz.

Motocykl Bastable. Na baku widoczny napis z nazwą firmy

– To były fajne czasy jeśli chodzi o żużel, ale bardzo trudne jeśli chodzi o finanse. Pamiętam, że jak zaczynałem, to nosiłem pożyczoną skórę oraz buty. Najczęściej wszystko trzeba było sobie organizować samemu. Jak moja kariera zaczęła się rozwijać, to założyłem firmę o nazwie Speedway Motors, handlującą używanymi częściami do motocykli. Namalowałem ją na na baku paliwowym motocykla. Bardzo szybko interweniowały żużlowe władze. Zrobiła się z tego duża sprawa. Takie działania były wówczas zakazane. Dopiero mocna argumentacja, że to moja firma i środki, które w niej zarabiam pozwalają mi na inwestycje w żużel sprawiła, że mi odpuszczono i sprawę ostatecznie wygrałem. Pamiętam, że za ten bak chciano mnie nawet zdyskwalifikować – wspominał po latach Bastable, pionier reklam na motocyklach żużlowych.