fot. Orlen Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Długo Polska czekała na kogoś, kto przejmie rolę najważniejszej postaci polskiego motosportu po Robercie Kubicy. Bardzo prawdopodobne, że tegoroczny mistrz włoskiej Formuły 4 – Kacper Sztuka przejmie tą rolę, a dołączenie do akademii Red Bulla przybliży go do startu za kierownicą MP Motosport w nadchodzącym sezonie Formuły 3. Oto sylwetka wielkiego talentu i członka Orlen Teamu.

 

Robert Kubica był jedynym Polakiem, który wystartował w wyścigu Formuły 1. Jego 99 wyścigowa kariera została znacząco zmieniona przez wypadek w rajdzie Ronde Di Andora. Przez wiele lat Polska czekała na następcę „Krakowskiej Błyskawicy” i bardzo możliwe, że po kilku latach wreszcie znalazł się ktoś, kto przywróci biało-czerwoną flagę do padoku F1.

Kacper Sztuka urodził się 29.01.2006 r. w Cieszynie jako syn kierowcy rajdowego. Jak każdy marzący o karierze wyścigowej, swoją przygodę zaczął od kartingu. Początkowo na torze halowym w wieku 4 lat. Już w pięć lat później Sztuka startował w wyczynowych kategoriach we Włoszech. Pierwszą szansę jazdy bolidem otrzymał, gdy miał zaledwie 13 lat, a w maju 2021 roku zaliczył swój debiut we włoskiej Formule 4 na torze Paul Ricard. Sezon 2022 niemalże nie został przerwany przez kłopoty finansowe Polaka. To też był powód dla którego Sztuka nie mógł wystartować w Formule 3 mimo zainteresowania zespołów znajdujących się w jej stawce. W kwietniu 2023 dołączył on jednak do Akademii Orlen Team, co umożliwiło start w kolejnym sezonie Włoskiej Formuły 4.

– Moim celem zawsze była Formuła 1. Śledziłem zwycięstwa Sebastiana Vettela i oczywiście jazdę Roberta Kubicy. To bardzo motywowało mnie do tego, żeby pójść tą drogą wyścigów. Tata wiedząc jak niebezpieczne są rajdy, raczej mnie do nich nie zachęcał. Oczywiście gdybym miał kiedyś okazję przejechać się rajdówką, to na pewno bym skorzystał, a już najlepiej z tatą – wspominał w materiale Orlen Teamu.

Sezon 2023 rozpoczął od wygranej na torze Imola. Następne wyścigi nie były dla niego udane i do połowy sezonu zdołał jedynie dwukrotnie stanąć na drugim stopniu podium. Jednak druga część zmagań była bezbłędna w wykonaniu Polaka. W trzech ostatnich rundach wygrał osiem na dziewięć wyścigów w tym sześć z rzędu, a w pozostałym zajął trzecie miejsce. To pozwoliło mu na zdobycie mistrzostwa z przewagą 35 punktów nad drugim miejscem.

Stało się oczywiste, że jeśli uda się spiąć budżet, to w przyszłym sezonie celem będzie wystartowanie w Formule 3. Pierwsze informacje na temat przyszłości Kacpra pojawiły się w połowie października i mówiły o starcie najprawdopodobniej w barwach MP Motorsport lub Carlin. 22 października MP potwierdziło start Sztuki w testach. Sesja na Imoli za kierownicą brązowych medalistów zakończyła się satysfakcjonująco zarówno ze strony zespołu, jak i kierowcy.

8 listopada szef Alpha Tauri, sponsorowanej przez PKN Orlen, Peter Bayer, potwierdził na spotkaniu z polskimi dziennikarzami, że Kacper Sztuka dołączy do programu juniorskiego Red Bulla. Ułatwi to bardzo mocno kwestie budżetowe i otworzy drogę nie tylko do F3, lecz jeśli wyniki będą wystarczające również do Formuły 2. Jednakże z dostaniem się do Królowej Motosportu może nie być tak łatwo.

Mimo tego, że Red Bull posiada łącznie 4 fotele w F1 (po dwa Red Bulla i Alpha Tauri), to aktualnie nie szykują się tam żadne zmiany. W tym sezonie F2 Red Bull posiadał najwięcej kierowców ze wszystkich akademii, aż sześciu, natomiast przed następnym sezonem nie szykują się żadne zmiany w kadrach głównych drużyn. Jedno miejsce naturalnie jest stale zablokowane jest przez 3-krotnego mistrza świata – Maxa Verstappena, natomiast drugie przez Japończyka – Yukiego Tsunodę wspieranego przez Hondę i jego potencjalnego następcę Ayumu Iwase.

Na razie jednak miejmy nadzieję, że wschodzącej gwieździe polskiego motosportu pójdzie w Formule 3 lepiej niż Piotrowi Wiśnickiemu, który po słabych wynikach został zastąpiony w połowie sezonu. Niewykluczone że w najbliższym czasie będziemy mieli następcę Roberta Kubicy, którego ostatnim wyścigiem w Formule 1 było Grand Prix Włoch w 2021 roku.

Materiał zrealizowany przy wsparciu grupy Orlen. Czołowego sponsora Kacpra oraz polskiego motosportu.

#współpracareklamowa