Główny partner portalu

Piotr Szymański. fot. Jarosław Pabijan
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Rozpoczynamy nasz nowy cykl, w którym chcemy wyjaśnić wszelkie “zawiłości” związane z polskim żużlem. Co tydzień przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego, Piotr Szymański będzie odpowiadał na pytania naszej redakcji oraz Czytelników. Na początek wątpliwości przy powiększeniu PGE Ekstraligi do dziesięciu zespołów, rywalizacja na silnikach bez tuningów i możliwość awansu zagranicznych zespołów do ekstraligi.

Jeśli macie pytania do Piotra Szymańskiego, możecie je zadawać drogą mailową ([email protected]) lub w komentarzach pod tekstem. Przed premierowym odcinkiem cyklu GKSŻ Po Bandzie otrzymaliśmy mnóstwo propozycji pytań, część z nich już wykorzystaliśmy, a kolejne będziemy zadawać w kolejnych rozmowach z przewodniczącym GKSŻ.

***

Paweł Prochowski: Na początek kwestia żużlowych władz. Kiedy pan Szymański zrezygnuje ze swojej funkcji?

Piotr Szymański (przewodniczący GKSŻ): Jeszcze jest dużo rzeczy do zrobienia, a my mamy pomysły, jak można rozwinąć żużel, nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Wiadomo, że zawsze część osób jest niezadowolona. Tak było, kiedy zarządzał Andrzej Grodzki czy Marek Karwan. Zawsze były pytania, kiedy panowie odejdą. My się oczywiście z tym liczymy, a kadencja GKSŻ-u trwa cztery lata, obecna do 2023. Jak tylko znajdzie się ktoś, kto ma pomysł na prowadzenie polskiego żużla, szacunek w środowisku, zaufanie władz PZM, to zapraszamy do rozmowy. Taka osoba ma klika lat czasu aby pokazać swoja pracą, że na taki szacunek zasługuje. Wiemy, jak wygląda np. kwestia reprezentacji w publicznej telewizji. Zdajemy sobie sprawę, że nie jest tak, jak w innych sportach, ale trzeba pamiętać, że nam trudniej się przebić. Mimo to żużel jest coraz bardziej rozpoznawalny. Ligi idą do przodu. Jesteśmy przekonani, że będzie jeszcze lepiej i nad tym pracujemy.

Czy władze żużla mają w końcu zamiar doprowadzić do tego aby zespoły zagraniczne mogły awansować do ekstraligi wzbogacając koloryt żużla oraz propagując go dzięki temu na arenie międzynarodowej?

To jest bardzo złożony temat. Sercem bym chciał, bo uważam, że wszystko powinno determinować sportowa rywalizacja. Biznesowo niestety jest to niemożliwe. Między innymi ze względu na umowy telewizyjne i sponsorskie. Tego nie jesteśmy w stanie przeskoczyć.

Czy możliwym byłoby porozumienie się decydentów żużla na świecie, aby wszyscy zawodnicy startowali na fabrycznych silnikach i częściach, bez możliwości tuningowania i przerabiania podzespołów za ogromne pieniądze?

Pytanie w sedno. Właśnie w tym zakresie mamy bardzo wiele do zrobienia. Jestem przewodniczącym Komisji Torowej w FIM Europe i zapewniam, że bardzo mocno nad tym myślimy. Są prowadzone prace nad wprowadzeniem odrębnej klasy. Być może dla juniorów, którzy startowaliby na jednolitych silnikach.

Zdajemy sobie sprawę, że rozwarstwienie jest duże i nie zawsze potencjał innych krajów jest wykorzystywany, bo chłopcy nie mają dostępu do sprzętu. Podjęliśmy już rozmowy z ewentualnymi sponsorami takiego cyklu. Pracujemy już rok, żeby doprowadzić do zmian i jest wstępna zgoda, żeby to zrobić pod egidą Unii Europejskiej. Nie wierzę, że w Bułgarii czy Włoszech nie ma młodych zawodników z potencjałem. W najmłodszych rozgrywkach juniorskich czy w klasie 250 ccm zawodnicy z niszowych w sporcie żużlowym krajów wygrywają z naszymi. Niestety, później to się zatraca, bo brakuje pieniędzy i dostępu do nowinek technicznych. Klasa 250 ccm i 500 ccm na jednolitych silnikach to moim zdaniem jedna z dróg. Trzeba nią podążać, by żużel stał się bardziej powszechny. Dodam, że po drodze była już inicjatywa PZM z panem Mirosławem Dudkiem. Były to turnieje Nice na dwuzaworowych Jawach 500 ccm. W zeszłym tygodniu notabene miałem spotkanie w tej sprawie, więc możliwe, że wkrótce będzie wiadomo w tym temacie więcej.

To teraz pytanie na czasie – powiększamy PGE Ekstraligę do dziesięciu zespołów?

Powiem tak – chciałbym zobaczyć analizę SWAT zwolenników tego pomysłu (technika analizy informacji, typowo wykorzystywana jako metoda analizy strategicznej przedsiębiorstwa, przedstawiające mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia – dop. red). Dlaczego ma być powiększona, dlaczego nie, jakie są zagrożenia i dlaczego miałoby nastąpić to właśnie teraz. Moim zdaniem bezwzględnie nie jest to kwestia wprowadzenia z sezonu na sezon. Musimy pamiętać, że nie można wylać dziecka z kąpielą, a kiedy tak ważne decyzje podejmuje się w pośpiechu, to bardzo łatwo o pomyłkę. A skutków takiego ruchu nie zatrzymamy później z dnia na dzień. Poza tym na sport żużlowy w Polsce należy patrzeć szerzej. Doskonale rozumiem, że PGE Ekstraliga jest lokomotywą dyscypliny, ale rolą GKSŻ jest również walka o rozwój żużla w niższych klasach rozgrywkowych. Tam także są prezesi z ambicjami, którzy chcą rozwijać swoje ośrodki. Oni również liczą na większe wpływy ze sprzedaży praw telewizyjnych, a żeby o to walczyć, musimy mieć odpowiedni produkt.

Inne zmiany, jak wprowadzenie zawodnika pod numer 8/16 czy zawodnika do lat 24 zostały jednak wprowadzone z sezonu na sezon.

To coś całkiem innego, bo nie wpływa na kształt rozgrywek. Drugi rezerwowy, pod numery 8 i 16, został wprowadzony po konsultacjach z klubami. One same to zaproponowały i się na to zgodziły. To nie była decyzja, która spowodowała zmiany systemu rozgrywek czy zmiany biznesowe w naszych relacjach z telewizją.

Jeśli chodzi o U24, to decyzję podjął zespół ekspertów, który spotyka się co trzy lata i dyskutuje nad przyszłością żużla w Polsce. Dodam jeszcze, że to rozwiązanie miało być wprowadzone przed pandemią, ale później stało się, co się stało i musieliśmy na chwilę zwolnić. Wprowadziliśmy to teraz, rynek i znów są głosy niezadowolenia. Jak zawodnicy zmieniali kluby, to były narzekania, że nie przywiązują się do barw klubowych. Jak nie zmieniali, to były głosy, że mamy zabetonowany rynek. Teraz chcemy to zmienić i znów nie wszyscy są zadowoleni. Wracamy zatem do tego, co powiedziałem na początku naszej rozmowy. Nigdy nie zadowolimy wszystkich.

9 komentarzy on Żużel. Rywalizacja na silnikach bez tuningu i wątpliwości przy powiększeniu ligi. GKSŻ Po Bandzie
    Maveral
    15 Dec 2020
    11:57am

    Liczę, że z tym zakazem tuningu w końcu coś ruszy i nie jest to tylko czcze gadanie.

      Jendrus
      15 Dec 2020
      4:25pm

      W formule 1 też powinni mieć jeden silnik najlepiej Trabant 605
      Ludzie co wy piszecie technika idzie do góry a wy Co wracacie do sredniowiecia
      Jakie wyścigi chcecie oglądać?
      Puknij się w łeb palancie.

        sajok
        15 Dec 2020
        4:55pm

        Czy to, że ktoś mi inne zdanie pozwala na zwyzywanie go od palantów? Czy nie z powodu takiego właśnie prowadzenia “dyskusji” ludzie zwiali z syfów tutaj? Przemyśl sobie to chłopie. Pozdrawiam.

    Milivoj
    15 Dec 2020
    1:38pm

    Z tymi fabrycznymi to i może dobry pomysł na obniżenie kosztów ale z tego co wiele razy czytałem i słyszałem fabryczne są słabe i bardziej podatne na różne usterki. A to również koszty. Może tak raz zamiast pytać kibiców , zapytać zainteresowanych jeżdżących jak to widzą. Bo jak zawsze metanol jedno ,wy drugie , zawodnicy trzecie a kibice czwarte. Ja osobiscie bym nie chcial zeby o mojej pracy decydowala opinia publiczna i granatowe misie .

    Ⓜⓤⓒⓗⓞⓜⓞⓡⓔⓚ
    16 Dec 2020
    2:50pm

    Należy uznać za sukces że redaktorzy, mało znanego serwisu, doprowadzili do konwersacji pomiędzy użytkownikami a najbardziej wpływową osoba w Polskim sporcie żużlowym.

    Postaram się ustosunkować do wszystkich tu zadanych pytań przez redakcję Po-bandzie a właściwie do pytań użytkowników. Czy pan przewodniczący GKSŻ – Piotr Szymańskiego udzielił odpowiedzi które spotkały się z moja aprobatą? ZOBACZYMY.

    – “Kiedy pan Szymański zrezygnuje ze swojej funkcji?”:
    Ogólnie nie mam nic przeciwko panu Szymańskiemu, robi co może, aczkolwiek pewne decyzje są dla mnie niezrozumiałe – szybkie decyzje, albo takie odwrotne – “slow motion”. Kadencja trwa, jak słyszę, cztery lata, i siedź se chłopie na stołku, ale żużel niech się rozwija a nie dąży do stagnacji i ten wniosek chętnie skieruję do pana kolegów: Sikory i Stępniewskiego.

    – “Aby zespoły zagraniczne mogły awansować do ekstraligi”:
    Jak widać na załączonych obrazkach, to zagranica (Szwecja, Dania, Anglia, Rosja, itd.) nie są w stanie podskoczyć polskim klubom. Popatrzmy na stadiony 2 LŻ i ich infrastrukturę i na zainteresowanie – przebija to wszystko!!!. Teraz popatrzmy na pikniki w Szwecji, Niemczech czy Francji. Ma to swój urok który znam i popieram – dwa mecze w jeden dzień, grill, rozmowy, nowi ludzie, własne stołeczki – … nie wiem czy czaicie o czym mówię? Coś wspaniałego!!! :),
    Polski speedway jednak przebija wszystkich! Jednak gdy zagraniczne kluby dadzą radę to chętnie zobaczę klub zagraniczny w Ekstralidze!

    – “Aby wszyscy zawodnicy startowali na fabrycznych silnikach i częściach”:
    To jest dobre dla amatorów i dla młodzików do 250m i powinno z racji kosztów być popierane a nawet wspierane finansowo przez FIM. Panie Castagna co pan na to?
    Jednak gdy wchodzimy w zawodowstwo … litości! Ci najlepsi chcą wygrywać a nie jeździć na silnikach w których tolerancja wynosi ileś tam 0,1 milimetra a silnik może się rozlecieć bo nastąpiło zmęczenie materiału.
    Tuning dla zawodowców – TAK!!!

    – “Powiększamy PGE Ekstraligę do dziesięciu zespołów?”:
    Oczywiście!!! Na co czekać? Toż spadek dwóch drużyn będzie na nie działał mobilizująco, oczywiście pod warunkiem, że nie zatrzymamy żużla tylko z racji wymagań stadionowych. (Brak stacjonarnych toalet, albo zbyt mała przestrzeń dla ViP!).
    Panie Szymański to chyba pana zadanie zrobić analizę SWAT a nie oczekiwać tego od innych, od kibiców? Bez przesady!

    – ” 8/16 czy zawodnika U24 został jednak wprowadzone z sezonu na sezon” – “To coś całkiem innego, bo nie wpływa na kształt rozgrywek”:
    8/16 nie wpłynął? Przecież pozwolił na występ zawodnika zagranicznego w miejsce, wymaganego regulaminem, polskiego seniora.
    U24 nie wpłynie na kształt rozgrywek? Przecież wprowadzenie tego zawodnika wykluczyło wielu seniorów a wprowadziło w kilku klubach młodych zawodników, (nie mam nic przeciwko młodym a zdolnym do 24 lat!) ale dało tym klubom handicap a jakie to kluby? Wiemy!!!

    – Dodam jeszcze, że nieprzemyślana kompletnie decyzja o “gościu” w 2020 roku która wypaczyła rozgrywki i spowodowała dziwny wynik rozgrywek Ekstraligi a nawet innych lig, da się wytłumaczyć tylko dezorganizacją i niedotlenieniem władz żużlowych poprzez … maseczki.

    Żużel. Rozliczenie trenera Cieślaka i finanse w polskim speedwayu. GKSŻ Po Bandzie | PoBandzie
    12 Jan 2021
    8:27am

    […] Żużel. Rywalizacja na silnikach bez tuningu i wątpliwości przy powiększeniu ligi. GKSŻ Po Band… […]

    Żużel. Złoty Kask dla kadrowiczów, a trener Dobrucki nie podejmie pracy w klubie. GKSŻ Po Bandzie | PoBandzie
    19 Jan 2021
    9:08am

    […] Żużel. Rywalizacja na silnikach bez tuningu i wątpliwości przy powiększeniu ligi. GKSŻ Po Band… […]

Skomentuj

9 komentarzy on Żużel. Rywalizacja na silnikach bez tuningu i wątpliwości przy powiększeniu ligi. GKSŻ Po Bandzie
    Maveral
    15 Dec 2020
    11:57am

    Liczę, że z tym zakazem tuningu w końcu coś ruszy i nie jest to tylko czcze gadanie.

      Jendrus
      15 Dec 2020
      4:25pm

      W formule 1 też powinni mieć jeden silnik najlepiej Trabant 605
      Ludzie co wy piszecie technika idzie do góry a wy Co wracacie do sredniowiecia
      Jakie wyścigi chcecie oglądać?
      Puknij się w łeb palancie.

        sajok
        15 Dec 2020
        4:55pm

        Czy to, że ktoś mi inne zdanie pozwala na zwyzywanie go od palantów? Czy nie z powodu takiego właśnie prowadzenia “dyskusji” ludzie zwiali z syfów tutaj? Przemyśl sobie to chłopie. Pozdrawiam.

    Milivoj
    15 Dec 2020
    1:38pm

    Z tymi fabrycznymi to i może dobry pomysł na obniżenie kosztów ale z tego co wiele razy czytałem i słyszałem fabryczne są słabe i bardziej podatne na różne usterki. A to również koszty. Może tak raz zamiast pytać kibiców , zapytać zainteresowanych jeżdżących jak to widzą. Bo jak zawsze metanol jedno ,wy drugie , zawodnicy trzecie a kibice czwarte. Ja osobiscie bym nie chcial zeby o mojej pracy decydowala opinia publiczna i granatowe misie .

    Ⓜⓤⓒⓗⓞⓜⓞⓡⓔⓚ
    16 Dec 2020
    2:50pm

    Należy uznać za sukces że redaktorzy, mało znanego serwisu, doprowadzili do konwersacji pomiędzy użytkownikami a najbardziej wpływową osoba w Polskim sporcie żużlowym.

    Postaram się ustosunkować do wszystkich tu zadanych pytań przez redakcję Po-bandzie a właściwie do pytań użytkowników. Czy pan przewodniczący GKSŻ – Piotr Szymańskiego udzielił odpowiedzi które spotkały się z moja aprobatą? ZOBACZYMY.

    – “Kiedy pan Szymański zrezygnuje ze swojej funkcji?”:
    Ogólnie nie mam nic przeciwko panu Szymańskiemu, robi co może, aczkolwiek pewne decyzje są dla mnie niezrozumiałe – szybkie decyzje, albo takie odwrotne – “slow motion”. Kadencja trwa, jak słyszę, cztery lata, i siedź se chłopie na stołku, ale żużel niech się rozwija a nie dąży do stagnacji i ten wniosek chętnie skieruję do pana kolegów: Sikory i Stępniewskiego.

    – “Aby zespoły zagraniczne mogły awansować do ekstraligi”:
    Jak widać na załączonych obrazkach, to zagranica (Szwecja, Dania, Anglia, Rosja, itd.) nie są w stanie podskoczyć polskim klubom. Popatrzmy na stadiony 2 LŻ i ich infrastrukturę i na zainteresowanie – przebija to wszystko!!!. Teraz popatrzmy na pikniki w Szwecji, Niemczech czy Francji. Ma to swój urok który znam i popieram – dwa mecze w jeden dzień, grill, rozmowy, nowi ludzie, własne stołeczki – … nie wiem czy czaicie o czym mówię? Coś wspaniałego!!! :),
    Polski speedway jednak przebija wszystkich! Jednak gdy zagraniczne kluby dadzą radę to chętnie zobaczę klub zagraniczny w Ekstralidze!

    – “Aby wszyscy zawodnicy startowali na fabrycznych silnikach i częściach”:
    To jest dobre dla amatorów i dla młodzików do 250m i powinno z racji kosztów być popierane a nawet wspierane finansowo przez FIM. Panie Castagna co pan na to?
    Jednak gdy wchodzimy w zawodowstwo … litości! Ci najlepsi chcą wygrywać a nie jeździć na silnikach w których tolerancja wynosi ileś tam 0,1 milimetra a silnik może się rozlecieć bo nastąpiło zmęczenie materiału.
    Tuning dla zawodowców – TAK!!!

    – “Powiększamy PGE Ekstraligę do dziesięciu zespołów?”:
    Oczywiście!!! Na co czekać? Toż spadek dwóch drużyn będzie na nie działał mobilizująco, oczywiście pod warunkiem, że nie zatrzymamy żużla tylko z racji wymagań stadionowych. (Brak stacjonarnych toalet, albo zbyt mała przestrzeń dla ViP!).
    Panie Szymański to chyba pana zadanie zrobić analizę SWAT a nie oczekiwać tego od innych, od kibiców? Bez przesady!

    – ” 8/16 czy zawodnika U24 został jednak wprowadzone z sezonu na sezon” – “To coś całkiem innego, bo nie wpływa na kształt rozgrywek”:
    8/16 nie wpłynął? Przecież pozwolił na występ zawodnika zagranicznego w miejsce, wymaganego regulaminem, polskiego seniora.
    U24 nie wpłynie na kształt rozgrywek? Przecież wprowadzenie tego zawodnika wykluczyło wielu seniorów a wprowadziło w kilku klubach młodych zawodników, (nie mam nic przeciwko młodym a zdolnym do 24 lat!) ale dało tym klubom handicap a jakie to kluby? Wiemy!!!

    – Dodam jeszcze, że nieprzemyślana kompletnie decyzja o “gościu” w 2020 roku która wypaczyła rozgrywki i spowodowała dziwny wynik rozgrywek Ekstraligi a nawet innych lig, da się wytłumaczyć tylko dezorganizacją i niedotlenieniem władz żużlowych poprzez … maseczki.

    Żużel. Rozliczenie trenera Cieślaka i finanse w polskim speedwayu. GKSŻ Po Bandzie | PoBandzie
    12 Jan 2021
    8:27am

    […] Żużel. Rywalizacja na silnikach bez tuningu i wątpliwości przy powiększeniu ligi. GKSŻ Po Band… […]

    Żużel. Złoty Kask dla kadrowiczów, a trener Dobrucki nie podejmie pracy w klubie. GKSŻ Po Bandzie | PoBandzie
    19 Jan 2021
    9:08am

    […] Żużel. Rywalizacja na silnikach bez tuningu i wątpliwości przy powiększeniu ligi. GKSŻ Po Band… […]

Skomentuj