Finał Speedway of Nations – dzień 2.

2020-10-17 19:00:00

Finał PGE Ekstraligi: Fogo Unia Leszno – Moje Bermudy Stal Gorzów 59:30 (103:76)

2020-10-11 19:15:00

Zakończona

Przejdź

PGE Ekstraliga: Betard Sparta Wrocław – RM Solar Falubaz Zielona Góra 50:40

2020-10-11 16:30:00

Zakończona

Przejdź

PGE Ekstraliga: Moje Bermudy Stal Gorzów – Fogo Unia Leszno 46:44

2020-10-09 20:30:00

Zakończona

Przejdź

PGE Ekstraliga: RM Solar Falubaz Zielona Góra – Betard Sparta Wrocław 37:32

2020-10-09 18:00:00

Zakończona

Przejdź

PGE Ekstraliga: Moje Bermudy Stal Gorzów – Betard Sparta Wrocław 55:34 (99:80)

2020-10-04 19:15:00

Zakończona

Przejdź

Żużel. Peter Nahlin: Na Toruń namówił mnie Jonsson. Nie czuję się spełniony (WYWIAD)

fot. Erik Kruse

Nasz rozmówca aż szesnaście razy startował w finałach indywidualnych mistrzostw Szwecji. Złota nie zdobył jednak ani razu. W 1991 roku wraz z Perem Jonssonem bronił barw Apatora Toruń. Zapraszamy na rozmowę ze srebrnym medalistą Drużynowych Mistrzostw Świata 1992, Peterem Nahlinem.

Peter, żużlowcem zostałeś ponieważ

Chyba dlatego, że mieszkałem w Eskilstunie. Tu wtedy żużel był bardzo popularny. Wielu chłopaków chciało spróbować swoich sił na motocyklu żużlowym. Ja zaczynałem treningi w wieku ośmiu lat na motocyklach o pojemności 50cm, które były wtedy w modzie. 

Obecnie jesteś jeszcze w jakiś sposób związany z żużlem, czy jak niektórzy eks-zawodnicy chcesz być od niego jak najdalej?

To nieco skomplikowana sprawa. Generalnie normalnie pracuję, jak każdy. Jestem zatrudniony u znanego sponsora żużla, właściciela firmy ETAB. Po zakończeniu kariery żużel się za mną „ciągnie” (śmiech). Najpierw, przez parę lat, komentowałem zawody Grand Prix dla telewizji SVT. Od trzech współpracuję z Pontusem Aspgrenem. W wielu aspektach jego kariery staram się służyć pomocą.  

Co uważasz za swoje największe osiągnięcie w żużlowej karierze?

Dużego wyboru nie ma, bo tych sukcesów za wiele nie było. Myślę, że numerem jeden w mojej karierze jest tytuł mistrza świata juniorów wywalczony na torze w Slanym. Miałem wtedy tam, jak to się ładnie mówi, “swój dzień”. Sprzęt idealnie dopasował się do toru, a i moja dyspozycja była dobra. Tym samym, to ja „zgarnąłem” wtedy juniorskie złoto. 

Peter, szesnaście razy startowałeś w finałach indywidualnych mistrzostw Szwecji. Złota nie udało Ci się jednak wywalczyć ani razu. Raz skończyłeś ze srebrem, raz z brązowym medalem…

Co ja mogę po tylu latach odkrywczo powiedzieć. Zawsze się marzy o wygranej. Marzyłem i ja, ale ani razu to się nie udało. Wiesz, z perspektywy czasu najbardziej żal przegranej w biegu o złoto z Peterem Karlssonem (1991 rok- dop.red) Wtedy miałem upragniony tytuł na wyciągnięcie ręki. Jednak, jak spojrzymy jaki poziom miał wtedy szwedzki żużel i jacy zawodnicy startowali w finałach, to można dojść równie dobrze do wniosku, że sam udział w finale świadczył o tym, że ma się niezłe umiejętności. 

W Drużynowych Mistrzostwach Świata w latach 1991 oraz 1992 dwukrotnie wywalczyłeś z reprezentacją srebrne medale. Złoto było nieosiągalne?

Ja to widzę z innej strony. Jako Szwecja mieliśmy wtedy silny zespół, który było stać na doskonały wynik. Problem w tym, że raz objechali nas Duńczycy, a kolejnym razem Amerykanie. Byli tego dnia mocniejsi. Poza tym uważam, że to jest z perspektywy lat nieporównywalne. Moim zdaniem, wtedy było zdecydowanie trudniej o sukcesy. Było zdecydowanie więcej bardzo mocnych zawodników.

W czasie swojej kariery miałeś przygodę z ligą angielską. Jakie umiejętności dały Ci starty na Wyspach?

Anglia na pewno dała mi bardzo dużo doświadczenia. Zarówno tego żużlowego, jak i życiowego. Kiedyś jechało się do Anglii i człowiek musiał sobie radzić ze wszystkim sam. Ja miałem chyba dwadzieścia lat jak zacząłem jeździć dla Swindon i dla tak młodego chłopaka była to szkoła życia. W Anglii, wiadomo, też była inna liczba spotkań, co rzutowało na kwestie finansowe. 

Jesper Persson, Pontus Aspgren oraz Peter Nahlin Foto – Roffe Lundstedt

Peterowi Nahlinowi najlepiej jeździło się w parze z…

O! Przy tym pytaniu nie muszę się długo zastanawiać. Najlepiej rozumiałem się z Simonem Crossem podczas startów w Cradley Heath. 

W 1991 roku podpisałeś kontrakt w Toruniu. Jak doszło do tego, że związałeś się z polską ligą ?

Polska jakoś się wtedy otworzyła na zawodników z zagranicy. O ile dobrze pamiętam, to w Toruniu znalazłem się dzięki temu, że polecił mnie Per Jonsson. Bardzo miło wspominam ten klub. Pamiętam, że szczególne emocje towarzyszyły rywalizacji z Bydgoszczą. Potem były chyba jeszcze Piła, Zielona Góra oraz Bydgoszcz. Zdecydowanie najlepiej wspominam Toruń, pomimo faktu, że wtedy mocno w „kość” dawały mi podróże do Polski. Wiem, że w Toruniu miałem nawet całkiem niezłą średnią biegopunktową. Mogę tylko jeszcze dodać, że miałem bardzo duże problemy z płatnościami w klubie z Piły. Z tego też faktu, mimo próśb, przestałem dla nich jeździć. Pojechałem chyba tylko dwa mecze. W ogóle w Polsce pojawiałem się i znikałem od 1991 do chyba 1997 roku. Miałem lata przerwy, które wynikały z faktu, że nie decydowałem się na podpisywanie umów, ponieważ akurat w danym sezonie nie byłem w stanie dobrze ułożyć kwestii całej logistyki. 

Kto zajmował się Twoimi silnikami podczas kariery?

Najpierw pomagał mi mój tata. W 1986 roku kupiłem Goddena. Później miałem GM-a, który był przygotowany u popularnego Otto Lantenhammera. W 1995 roku definitywnie przestawiłem się na leżące silniki, które serwisował Mikael Blixt. Ostanie lata kariery to współpraca z Brianem Kargerem. 

 Czy uważasz się za spełnionego żużlowca?

(Śmiech). Absolutnie nie ma mowy, abym czuł się spełniony. Z moim charakterem mógłbym tak mówić, gdybym miał tyle medali, co Tony Rickardsson. Wiem, że bardzo mocno pracowałem. Chciałem walczyć i zawsze walczyłem, aby osiągnąć więcej. Żużel to jednak taki „głupi” sport, że do kompletu potrzeba ci trochę szczęścia. Być może jego właśnie mi brakowało. Chciałem być lepszym zawodnikiem, aniżeli wynika to teraz ze statystyk.

Kto może zostać kolejnym szwedzkim mistrzem świata?

Fredrik Lindgren jest prawdopodobnie tym, który w ciągu paru lat tego dokona. Takie są moje przewidywania. Ja bardzo chciałbym, aby do Grand Prix dostał się Pontus Aspgren, któremu, jak wspominałem, pomagam. Myślę, że naszym problemem w Szwecji nie jest to, kiedy ktoś wywalczy złoto, a to, aby ten sport popularyzować. Jak spoglądam na obecną sytuację, to uważam, że jeśli w ciągu najbliższych lat nie zainteresujemy żużlem młodzieży i sport nie stanie się tańszy w uprawianiu, to szwedzki żużel może niestety naturalnie zginąć.

Jak zmienił się żużel na przestrzeni lat?

Myślę, że obecnie bycie żużlowcem to co innego niż bycie żużlowcem trzydzieści, czterdzieści lat temu. Zmieniły się koszty uprawiania tego sportu. Inaczej płaci się za punkty. Mamy również zdecydowanie inny sprzęt. Motocykle są zdecydowanie szybsze i to prędkość, a nie technika decyduje w głównej mierze o sukcesie. Na pewno nie powiem, że kiedyś było łatwiej. Ten i tamten żużel niosą i niosły swój ciężar. Dlatego nie powiem, który żużel bardziej cenię.

W barwach Apatora

Kto Twoim zdaniem wygra mistrzostwo świata w nadchodzącym sezonie?

Bartosza Zmarzlika będzie ciężko pokonać. Pomimo młodego wieku, to doskonały zawodnik. Stawiam jednak na to, że w tym roku ktoś z grupy – Lindgren, Woffinden, Madsen, Sajfutdinow, Janowski tego dokona. 

Twój szwedzki zespół marzeń to…

Per Jonsson, Tony Rickardsson, Tommy Jansson, Henrik Gustavsson, Fredrik Lindgren, Andreas Jonsson, Tommy Nilsson.

Peter, powiedz proszę na koniec, co dał Ci w życiu żużel?

Wszystko oprócz pieniędzy (śmiech). Tak na poważnie, to myślę, że dzięki temu, że byłem żużlowcem, a życie żużlowca nie jest łatwe życie, dziś jestem takim człowiekiem, jakim jestem. Ponoć nie najgorszym (śmiech).

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję również.

Rozmawiał ŁUKASZ MALAKA

LVBET

Jedna odpowiedź

  1. Pamiętam go jak jeździł w Polonii. Bardzo przeciętny, choć miał przebłyski. Generalnie robił jednak sympatyczne wrażenie. Pozdro z Bydzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.