Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

W dalszym ciągu żużlowe środowisko poza granicami Polski nie może pogodzić się z przepisem ograniczającym starty zawodników poza Ekstraligą tylko do jednej ligi. Zdaniem większości przepis ten zabije żużel w innych krajach. Nie brak jednak nowych głosów, które zdecydowanie mówią, że ten przepis to dopiero początek prawdziwej rewolucji.

– Powiem w ten sposób, że jestem zaangażowany w ten sport od lat. Jestem przekonany, że to dopiero początek zmian w Polsce. Najpóźniej za dwa lata zostanie zrobiony jeszcze jeden krok do przodu i będzie ograniczenie tylko do Ekstraligi. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty. Żużel jest w Polsce coraz lepiej sprzedającym się produktem, a dostaje pieniądze z telewizji zdecydowanie mniejsze niż piłka nożna. Będą zatem negocjacje z telewizją, której zaoferuje się jeszcze doskonalszy produkt. Argumentem będzie fakt, że tylko w tej lidze jadą najlepsi na świecie – mówi nam jeden z angielskich promotorów pragnący zachować anonimowość.

Jego zdaniem telewizja wkrótce zapłaci większe pieniądze za prawa do pokazywania spotkań. – Z części nadwyżki kluby podniosą gaże dla zawodników, aby startowali tylko w jednej lidze. Będzie po temacie. Ja już czytam, że Stal Gorzów planuje rozbudowę miejsc biznesowych. Inne kluby też pójdą w kierunku doskonałego marketingu. Efekt będzie taki, że prezesi klubów z wpływów od sponsorów i telewizji będą w stanie zaproponować zawodnikom pieniądze parę razy większe, aniżeli zarobią w sezonie w paru ligach razem wziętych – podkreśla działacz.

Promotor przewiduje czarny scenariusz dla speedwaya w innych krajach, ale nie dziwi się takim ruchom.

– Bądźmy szczerzy: Polska jest mekką tego sportu i ona ma prawo rozdawać karty. Taki ruch Ekstraligi będzie dla mnie jak najbardziej zrozumiały, gdyż każdy normalny wykorzysta koniunkturę do rozwoju swojego produktu. W tym rozwiązaniu każdy też będzie wygrany. Przegra sam żużel jako dyscyplina. Po prostu za parę lat za granicą upadnie szkolenie młodzieży i tamtejsze ligi. Średniacy nie przyciągną nam sponsorów do klubów, a młodzież przestanie się garnąc, bo na stadionie nie będą oglądać żadnych gwiazd. To czarny scenariusz, ale ja taki właśnie prorokuję. Obecne ograniczenie to dopiero początek partii szachów polskich działaczy – zaznacza przedstawiciel brytyjskiego speedwaya.

12 komentarzy on Żużel. Ekstraliga dopiero zacznie szachy? „Każdy będzie wygrany, oprócz samej dyscypliny”
    Albert Dreistein
    17 Nov 2020
     3:25pm

    Wykreujcie lokalne gwiazdy. Sponsorzy będą tak czy inaczej. Żużel ma być widowiskowy, wtedy jest kibic. Przecież dla wszystkich gwiazd Szwecji Danii Australii Szwecji i Rosji i tak nie starczy miejsca w ekstralidze a staną się gwiazdami w innych ligach. Paradoksalnie chęć zaistnienia w żużlowych Realu M czy Juventusie może pchnąć większą ilość młodych do uprawiania sportu w mniej znaczących ligach. Zaś bez znaczenia jakie nazwiska, przy nudnych wyścigach gęsiego polska liga zje własny ogon. Przy rosnących placach, w niższych polskich ligach klubów też ubędzie. Już ubywa. Mamy ponownie 3 nie z Polski. Bez nich nie byłoby 2 ligi. Każdy medal ma dwie strony. Zamiast narzekać niech robią swoje.

      dag
      17 Nov 2020
       6:40pm

      Tak, będą kreowali lokalne gwiazdy, żeby po kilku sezonach za frajer trafiły do ekstralipy. Gdzie sens, gdzie logika?

    Staleczka
    17 Nov 2020
     5:25pm

    Jest NHL i są inne ligi , jest NBA i też jest podobnie.
    Oby w Polsce chciało jeździć coraz więcej drużyn zagranicznych, z Europy zachodniej i wschodniej a nawet południowej. W dobie rozwiniętego lotnictwa i autostrad, nie powinno być problemu. Oby ktoś w końcu załapał, ze jest to prosta droga do rozwoju speedwaya na świecie. Europejska Speedway Liga. Na początku 10 dr. składy 5 seniorów+1 U23+1 U21.

      Brak danych
      18 Nov 2020
       12:18am

      Byłeś kiedykolwiek w Stanach Zjednoczonych albo Kanadzie?
      Człowieku, wszystkich żużlowców na świecie jest 5-10 razy mniej niż w Kanadzie … hokeistek. Nie hokeistów, a hokeistek, czyli kobiet uprawiających hokej na lodzie.
      Wspominanie o NHL czy NBA w kontekście PGE Ekstraligi to chyba jakiś żart. Gwiazdy z tych lig mogłyby sobie kupić całą Ekstraligę, gdyby miały taki kaprys, więc sorry Mistrzu … trochę się zagalopowałes.
      Zestawienie na równi NHL czy NBA z PGE Ekstraligą to jak porównanie Mercedesa AMG One z 25 letnim Oplem. Trochę Cię fantazja poniosła.

        Ⓜⓤⓒⓗⓞⓜⓞⓡⓔⓚ
        19 Nov 2020
         10:19pm

        Całą Ekstraligę może sobie kupić choćby Robert Lewandowski, za własne … ciężko zarobione pieniądze. Wiadomo, by się wykosztował, ale jaka chwała? No właśnie, żadna – żużel to nisz sportu. Inna sprawa, że uwielbiam tę niszową dyscyplinę 🙂

    Slawek
    17 Nov 2020
     6:26pm

    Bardzo prawdopodobny scenariusz, jednak boję się że nasi włodarze stojący na samej górze tej dyscypliny znów coś schrzanią kolejnymi durnymi przepisami typu mikro – ruchy, makro – pierdy, wyniki przy zielonym stoliku, ciągnące się sprawy Polada, betonowe tory, niedorozwinieci toromistrze etc.

    Ⓜⓤⓒⓗⓞⓜⓞⓡⓔⓚ
    17 Nov 2020
     7:35pm

    Niestety, ale porównywanie żużla i piłki nożnej (także lig NHL i NBA) to wielkie nieporozumienie. Na całym świecie piłka kopana zyskuje nowych zwolenników (nawet w USA ta dyscyplina się rozwija), buduje się nowe obiekty które mieszczą po 40, 60, 80 tys. widzów!!! (przecież Stadion Narodowy ma założenie pokazywania piłki nożnej). Każda wioska ma „stadionik” piłkarski i w niedziele trybuny są pełne.

    W żużlu – tylko w Polsce myśli się o modernizacji a nawet budowie nowych obiektów (Lublin), gdzie 15 tys. to już wielki stadion a takich jest zaledwie kilka. Inne jednak zarastają chwastami, lub są likwidowane (Gwardia).

    Wszędzie ten sport zanika i nawet u nas w kraju jest niszowym, więc nikt mi nie powie że zabieranie a właściwie podbieranie zawodników zagranicznych z jednoczesnym ograniczeniem im występów w innych ligach, jest nastawione na rozwój speedwey’a na świecie. I niech mi nikt nie pisze, że jak nie chcą to mogą nie jeździć – pieniądz czyni cuda!!!

    Absolutnie zgadzam się z anonimowym przedstawicielem brytyjskiego speedwaya. Dziś jest fajnie, mamy gwiazdy na wyłączność, ale jest to krótkowzroczne.

    Za kilka, lub kilkanaście lat nadal będziemy najlepszą ligą świata … bo jedyną.

    Madmike
    18 Nov 2020
     10:10am

    Sporty motorowe są drogie w uprawianiu to jest główną przyczyną słabej popularności,a druga to strach przed zrobieniem sobie krzywdy.Przy kopaniu piłki jakie jest prawdopodobieństwo zrobienia sobie krzywdy?a jakie przy ściąganiu się w kilka osób 100 kmh i więcej?

    Staleczka
    18 Nov 2020
     2:18pm

    No to puśćmy wodzę fantazji . Liga Europejska w składzie:
    1. Leszno
    2.Gorzów
    3. Wrocław
    4. Częstochowa
    5. Lublin
    6. Toruń
    7 .Lanshud
    8. Pardubice
    9. Żarnowice
    10. Vojens
    11. Togliatti
    12. Krsko
    13. Francja
    14 UK x 2
    Wybrać proszę na początek 10 dr. Zakładamy ,że przystępujący do ligi ma sponsora strategicznego i cała liga też + TV ze 500 ? mln na 3 lata.
    Jak byłby odpowiedni marketing , to po 3 latach byłoby 16 chętnych.
    Jedyny warunek- Castagna ręce precz od projektu.

      Wkurzony kibic
      18 Nov 2020
       5:39pm

      Telewizja miałaby wyłożyć 500 milionów za taki projekt? Nie bądź taki skromny, napisz od razu 5 miliardów i to Euro. Przecież żużel jest tak popularny na całym świecie, że oglądalność byłaby na poziomie Igrzysk Olimpijskich. Nawet Marsjanie chętnie by taką ligę obejrzeli, wszak speedway to dyscyplina znana w całej galaktyce. Helol, gościu…tu Ziemia. Bujasz za bardzo w obłokach.
      Skoro jednak uważasz, że to dobry pomysł, to napisz do władz PGE Ekstraligi albo do FIM i zaproponuj im taki projekt. Na co czekasz? Działaj.
      Mogę się z Tobą założyć, że taki projekt albo nie doszedłby do skutku, albo by bardzo szybko przyniósł pomysłodawcom bankructwo. Ty uważasz inaczej, zatem co Cię powstrzymuje przed napisaniem do władz żużlowych o swoim pomyśle? Ich adresy kontaktowe są dostępne, wystarczy tylko do nich napisać. Życzę powodzenia.

        Staleczka
        18 Nov 2020
         9:32pm

        Akurat zwróciłeś się do kibica będącego w częstym kontakcie z EL i prezesami klubów.
        Projektem zaraził mnie pan prezes Świącik
        Ale masz rację, o tym trzeba pisać gdzie tylko można.
        Jeśli chodzi o 500 mln, to oczywiście pomyłka drukarska. Szkoda że wpisu nie można edytować w celu poprawienia literówki. Chodziło o 50mln euro na 3 lata.

          Wkurzony kibic
          18 Nov 2020
           10:34pm

          Zatem trzymam za Ciebie kciuki, by udało Ci się przeforsować taki pomysł. Jeśli Ci się to uda, będę jednym z pierwszych, który Ci szczerze pogratuluje, bo doceniam ludzi z pasją, a poza tym potrafię przyznać się do błędu. Życzy Ci więc byś mnie z owego błędu wyprowadził i będę Ci kibicował.
          Nie zmienia to jednak faktu,że na chwilę obecną na projekt tego typu patrzę sceptycznie. Z mojego biznesowego doświadczenia ( a uwierz, jest ono niemałe) mogę zaryzykować tezę, że ten produkt nie ma żadnych szans na powodzenie. W podobnym tonie wypowiadałem się, gdy inni entuzjaści i marzyciele związani ze sportem żużlowym z wypiekami na policzkach mówili o żużlowej lidze mistrzów. Byli pewni , że projekt będzie sukcesem, a ja twierdziłem, że bardzo szybko upadnie. I niestety miałem rację.
          W jednym z powyższych komentarzy wspomniałeś o ligach NBA i NHL, co spotkało się z uzasadnioną krytyką ze strony użytkownika Brak danych. Między NHL czy NBA , a PGE Ekstraligą jest kosmiczna przepaść finansowa, organizacyjna czy marketingowa. Poza tym , koszykówka i hokej na lodzie to sporty masowe , uprawiane i znane praktycznie na całym świecie. Prawdą jest to co napisał Brak danych- w Kanadzie więcej kobiet gra w hokeja niż żużel ma zawodników na całym świecie. Możesz zakłamywać do woli rzeczywistość, ale w skali globalnej żużel jest dyscypliną niszową. Zawsze był i zawsze będzie.
          Po pierwsze- jest to sport bardzo drogi, żeby w ogóle go zacząć uprawiać trzeba zainwestować ogromne środki, które mogą się nie zwrócić.
          Po drugie- jest to sport niebezpieczny , nierzadko prowadzący do śmierci lub kalectwa.
          Po trzecie- nie jest to ( i nigdy nie będzie) dyscyplina olimpijska, co też nie jest bez znaczenia.
          Po czwarte- motocykli żużlowych nie produkują potentaci pokroju Suzuki, Honda, Kawasaki , Yamaha czy Ducati , bo nie widzą w tym żadnego interesu ( kto bowiem sprzeda motocykl bez hamulców komuś innemu niż żużlowcowi? Nikt, bo na takim jednośladzie po ulicach nie posmigasz).
          Po piąte- która inna zawodowa dyscyplina finansowana jest głównie ze środków publicznych? Myślisz, że żużel poradzi sobie bez pomocy samorządów? Myślisz, że potentaci finansowi będą pchać się drzwiami i oknami do sponsorowania sportu, o którym poza Polską i nielicznymi jednostkami z kilku innych krajów nikt nie słyszał?
          Mam wymieniać dalej?
          Pan Prezes Swiacik -o którym wspomniałeś- niech się najpierw zajmie swoim podwórkiem i znajdzie prywatnych inwestorów zamiast wylewać swoje żale na łamach portalu PO BANDZIE na prezydenta miasta Częstochowy, że dostał od niego „tylko 2 miliony” w sezonie pandemicznym , co było wysoce nieetyczne. Co więcej, jego argument o rzekomym promowaniu miasta poprzez sport był co najmniej śmieszny. Jestem w stanie mu udowodnić, że w każdym mieście , w którym nie ma klubu żużlowego , w sondzie w której zamieścimy pytanie: z czego wg Ciebie znana jest Częstochowa większość respondentów odpowie: z Jasnej Góry. Nie z Włókniarza.
          Reasumując, Pan Michał Swiacik nie potrafi na własnym podwórku stworzyć w pełni zawodowego, profesjonalnego klubu, który nie opiera swojego budżetu na pieniądzach podatników, a wychodzi z inicjatywą promocji żużla na arenie międzynarodowej w postaci projektu ligi europejskiej? Wybacz, ale żeby zmienić świat, trzeba zacząć od siebie. Pan Swiacik chyba nie zna tej maksymy, dlatego jest zwykłym marzycielem z tysiącami pomysłów bez żadnych podstaw logicznych.
          Na zakończenie dodam ,że twórca tego projektu całkiem niedawno miał inny równie śmiały projekt- zaoranie toru kilka dni przed ważnym meczem , co skończyło się walkowerem i kompromitacją klubu , a także miasta. I to jest człowiek z pomysłem na promocję speedwaya na skalę europejską?
          Szczerze wątpię, że to przyniesie sukces. Aczkolwiek jeśli tak będzie, jako jeden z pierwszych krytykantów Waszej idei posypie głowę popiołem i pogratuluje, przyznając się do błędu.
          Pozdrawiam i życzę sukcesu na tej płaszczyźnie, chociaż w moim odczuciu prędzej Ziemię zaatakują Marsjanie niż to wypali, kolokwialnie rzecz ujmując.

Skomentuj

12 komentarzy on Żużel. Ekstraliga dopiero zacznie szachy? „Każdy będzie wygrany, oprócz samej dyscypliny”
    Albert Dreistein
    17 Nov 2020
     3:25pm

    Wykreujcie lokalne gwiazdy. Sponsorzy będą tak czy inaczej. Żużel ma być widowiskowy, wtedy jest kibic. Przecież dla wszystkich gwiazd Szwecji Danii Australii Szwecji i Rosji i tak nie starczy miejsca w ekstralidze a staną się gwiazdami w innych ligach. Paradoksalnie chęć zaistnienia w żużlowych Realu M czy Juventusie może pchnąć większą ilość młodych do uprawiania sportu w mniej znaczących ligach. Zaś bez znaczenia jakie nazwiska, przy nudnych wyścigach gęsiego polska liga zje własny ogon. Przy rosnących placach, w niższych polskich ligach klubów też ubędzie. Już ubywa. Mamy ponownie 3 nie z Polski. Bez nich nie byłoby 2 ligi. Każdy medal ma dwie strony. Zamiast narzekać niech robią swoje.

      dag
      17 Nov 2020
       6:40pm

      Tak, będą kreowali lokalne gwiazdy, żeby po kilku sezonach za frajer trafiły do ekstralipy. Gdzie sens, gdzie logika?

    Staleczka
    17 Nov 2020
     5:25pm

    Jest NHL i są inne ligi , jest NBA i też jest podobnie.
    Oby w Polsce chciało jeździć coraz więcej drużyn zagranicznych, z Europy zachodniej i wschodniej a nawet południowej. W dobie rozwiniętego lotnictwa i autostrad, nie powinno być problemu. Oby ktoś w końcu załapał, ze jest to prosta droga do rozwoju speedwaya na świecie. Europejska Speedway Liga. Na początku 10 dr. składy 5 seniorów+1 U23+1 U21.

      Brak danych
      18 Nov 2020
       12:18am

      Byłeś kiedykolwiek w Stanach Zjednoczonych albo Kanadzie?
      Człowieku, wszystkich żużlowców na świecie jest 5-10 razy mniej niż w Kanadzie … hokeistek. Nie hokeistów, a hokeistek, czyli kobiet uprawiających hokej na lodzie.
      Wspominanie o NHL czy NBA w kontekście PGE Ekstraligi to chyba jakiś żart. Gwiazdy z tych lig mogłyby sobie kupić całą Ekstraligę, gdyby miały taki kaprys, więc sorry Mistrzu … trochę się zagalopowałes.
      Zestawienie na równi NHL czy NBA z PGE Ekstraligą to jak porównanie Mercedesa AMG One z 25 letnim Oplem. Trochę Cię fantazja poniosła.

        Ⓜⓤⓒⓗⓞⓜⓞⓡⓔⓚ
        19 Nov 2020
         10:19pm

        Całą Ekstraligę może sobie kupić choćby Robert Lewandowski, za własne … ciężko zarobione pieniądze. Wiadomo, by się wykosztował, ale jaka chwała? No właśnie, żadna – żużel to nisz sportu. Inna sprawa, że uwielbiam tę niszową dyscyplinę 🙂

    Slawek
    17 Nov 2020
     6:26pm

    Bardzo prawdopodobny scenariusz, jednak boję się że nasi włodarze stojący na samej górze tej dyscypliny znów coś schrzanią kolejnymi durnymi przepisami typu mikro – ruchy, makro – pierdy, wyniki przy zielonym stoliku, ciągnące się sprawy Polada, betonowe tory, niedorozwinieci toromistrze etc.

    Ⓜⓤⓒⓗⓞⓜⓞⓡⓔⓚ
    17 Nov 2020
     7:35pm

    Niestety, ale porównywanie żużla i piłki nożnej (także lig NHL i NBA) to wielkie nieporozumienie. Na całym świecie piłka kopana zyskuje nowych zwolenników (nawet w USA ta dyscyplina się rozwija), buduje się nowe obiekty które mieszczą po 40, 60, 80 tys. widzów!!! (przecież Stadion Narodowy ma założenie pokazywania piłki nożnej). Każda wioska ma „stadionik” piłkarski i w niedziele trybuny są pełne.

    W żużlu – tylko w Polsce myśli się o modernizacji a nawet budowie nowych obiektów (Lublin), gdzie 15 tys. to już wielki stadion a takich jest zaledwie kilka. Inne jednak zarastają chwastami, lub są likwidowane (Gwardia).

    Wszędzie ten sport zanika i nawet u nas w kraju jest niszowym, więc nikt mi nie powie że zabieranie a właściwie podbieranie zawodników zagranicznych z jednoczesnym ograniczeniem im występów w innych ligach, jest nastawione na rozwój speedwey’a na świecie. I niech mi nikt nie pisze, że jak nie chcą to mogą nie jeździć – pieniądz czyni cuda!!!

    Absolutnie zgadzam się z anonimowym przedstawicielem brytyjskiego speedwaya. Dziś jest fajnie, mamy gwiazdy na wyłączność, ale jest to krótkowzroczne.

    Za kilka, lub kilkanaście lat nadal będziemy najlepszą ligą świata … bo jedyną.

    Madmike
    18 Nov 2020
     10:10am

    Sporty motorowe są drogie w uprawianiu to jest główną przyczyną słabej popularności,a druga to strach przed zrobieniem sobie krzywdy.Przy kopaniu piłki jakie jest prawdopodobieństwo zrobienia sobie krzywdy?a jakie przy ściąganiu się w kilka osób 100 kmh i więcej?

    Staleczka
    18 Nov 2020
     2:18pm

    No to puśćmy wodzę fantazji . Liga Europejska w składzie:
    1. Leszno
    2.Gorzów
    3. Wrocław
    4. Częstochowa
    5. Lublin
    6. Toruń
    7 .Lanshud
    8. Pardubice
    9. Żarnowice
    10. Vojens
    11. Togliatti
    12. Krsko
    13. Francja
    14 UK x 2
    Wybrać proszę na początek 10 dr. Zakładamy ,że przystępujący do ligi ma sponsora strategicznego i cała liga też + TV ze 500 ? mln na 3 lata.
    Jak byłby odpowiedni marketing , to po 3 latach byłoby 16 chętnych.
    Jedyny warunek- Castagna ręce precz od projektu.

      Wkurzony kibic
      18 Nov 2020
       5:39pm

      Telewizja miałaby wyłożyć 500 milionów za taki projekt? Nie bądź taki skromny, napisz od razu 5 miliardów i to Euro. Przecież żużel jest tak popularny na całym świecie, że oglądalność byłaby na poziomie Igrzysk Olimpijskich. Nawet Marsjanie chętnie by taką ligę obejrzeli, wszak speedway to dyscyplina znana w całej galaktyce. Helol, gościu…tu Ziemia. Bujasz za bardzo w obłokach.
      Skoro jednak uważasz, że to dobry pomysł, to napisz do władz PGE Ekstraligi albo do FIM i zaproponuj im taki projekt. Na co czekasz? Działaj.
      Mogę się z Tobą założyć, że taki projekt albo nie doszedłby do skutku, albo by bardzo szybko przyniósł pomysłodawcom bankructwo. Ty uważasz inaczej, zatem co Cię powstrzymuje przed napisaniem do władz żużlowych o swoim pomyśle? Ich adresy kontaktowe są dostępne, wystarczy tylko do nich napisać. Życzę powodzenia.

        Staleczka
        18 Nov 2020
         9:32pm

        Akurat zwróciłeś się do kibica będącego w częstym kontakcie z EL i prezesami klubów.
        Projektem zaraził mnie pan prezes Świącik
        Ale masz rację, o tym trzeba pisać gdzie tylko można.
        Jeśli chodzi o 500 mln, to oczywiście pomyłka drukarska. Szkoda że wpisu nie można edytować w celu poprawienia literówki. Chodziło o 50mln euro na 3 lata.

          Wkurzony kibic
          18 Nov 2020
           10:34pm

          Zatem trzymam za Ciebie kciuki, by udało Ci się przeforsować taki pomysł. Jeśli Ci się to uda, będę jednym z pierwszych, który Ci szczerze pogratuluje, bo doceniam ludzi z pasją, a poza tym potrafię przyznać się do błędu. Życzy Ci więc byś mnie z owego błędu wyprowadził i będę Ci kibicował.
          Nie zmienia to jednak faktu,że na chwilę obecną na projekt tego typu patrzę sceptycznie. Z mojego biznesowego doświadczenia ( a uwierz, jest ono niemałe) mogę zaryzykować tezę, że ten produkt nie ma żadnych szans na powodzenie. W podobnym tonie wypowiadałem się, gdy inni entuzjaści i marzyciele związani ze sportem żużlowym z wypiekami na policzkach mówili o żużlowej lidze mistrzów. Byli pewni , że projekt będzie sukcesem, a ja twierdziłem, że bardzo szybko upadnie. I niestety miałem rację.
          W jednym z powyższych komentarzy wspomniałeś o ligach NBA i NHL, co spotkało się z uzasadnioną krytyką ze strony użytkownika Brak danych. Między NHL czy NBA , a PGE Ekstraligą jest kosmiczna przepaść finansowa, organizacyjna czy marketingowa. Poza tym , koszykówka i hokej na lodzie to sporty masowe , uprawiane i znane praktycznie na całym świecie. Prawdą jest to co napisał Brak danych- w Kanadzie więcej kobiet gra w hokeja niż żużel ma zawodników na całym świecie. Możesz zakłamywać do woli rzeczywistość, ale w skali globalnej żużel jest dyscypliną niszową. Zawsze był i zawsze będzie.
          Po pierwsze- jest to sport bardzo drogi, żeby w ogóle go zacząć uprawiać trzeba zainwestować ogromne środki, które mogą się nie zwrócić.
          Po drugie- jest to sport niebezpieczny , nierzadko prowadzący do śmierci lub kalectwa.
          Po trzecie- nie jest to ( i nigdy nie będzie) dyscyplina olimpijska, co też nie jest bez znaczenia.
          Po czwarte- motocykli żużlowych nie produkują potentaci pokroju Suzuki, Honda, Kawasaki , Yamaha czy Ducati , bo nie widzą w tym żadnego interesu ( kto bowiem sprzeda motocykl bez hamulców komuś innemu niż żużlowcowi? Nikt, bo na takim jednośladzie po ulicach nie posmigasz).
          Po piąte- która inna zawodowa dyscyplina finansowana jest głównie ze środków publicznych? Myślisz, że żużel poradzi sobie bez pomocy samorządów? Myślisz, że potentaci finansowi będą pchać się drzwiami i oknami do sponsorowania sportu, o którym poza Polską i nielicznymi jednostkami z kilku innych krajów nikt nie słyszał?
          Mam wymieniać dalej?
          Pan Prezes Swiacik -o którym wspomniałeś- niech się najpierw zajmie swoim podwórkiem i znajdzie prywatnych inwestorów zamiast wylewać swoje żale na łamach portalu PO BANDZIE na prezydenta miasta Częstochowy, że dostał od niego „tylko 2 miliony” w sezonie pandemicznym , co było wysoce nieetyczne. Co więcej, jego argument o rzekomym promowaniu miasta poprzez sport był co najmniej śmieszny. Jestem w stanie mu udowodnić, że w każdym mieście , w którym nie ma klubu żużlowego , w sondzie w której zamieścimy pytanie: z czego wg Ciebie znana jest Częstochowa większość respondentów odpowie: z Jasnej Góry. Nie z Włókniarza.
          Reasumując, Pan Michał Swiacik nie potrafi na własnym podwórku stworzyć w pełni zawodowego, profesjonalnego klubu, który nie opiera swojego budżetu na pieniądzach podatników, a wychodzi z inicjatywą promocji żużla na arenie międzynarodowej w postaci projektu ligi europejskiej? Wybacz, ale żeby zmienić świat, trzeba zacząć od siebie. Pan Swiacik chyba nie zna tej maksymy, dlatego jest zwykłym marzycielem z tysiącami pomysłów bez żadnych podstaw logicznych.
          Na zakończenie dodam ,że twórca tego projektu całkiem niedawno miał inny równie śmiały projekt- zaoranie toru kilka dni przed ważnym meczem , co skończyło się walkowerem i kompromitacją klubu , a także miasta. I to jest człowiek z pomysłem na promocję speedwaya na skalę europejską?
          Szczerze wątpię, że to przyniesie sukces. Aczkolwiek jeśli tak będzie, jako jeden z pierwszych krytykantów Waszej idei posypie głowę popiołem i pogratuluje, przyznając się do błędu.
          Pozdrawiam i życzę sukcesu na tej płaszczyźnie, chociaż w moim odczuciu prędzej Ziemię zaatakują Marsjanie niż to wypali, kolokwialnie rzecz ujmując.

Skomentuj