Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Żużel niesamowicie zmienił się przez ostatnie dekady. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie znakomite postacie, które na różny sposób przyczyniły się do rozwoju tej dyscypliny. Jedną z takich był Tommy Price, czyli pierwszy powojenny Indywidualny Mistrz Świata. Anglik zasłynął nie tylko jako żużlowiec, ale też jako mechanik oraz promotor.

 

Tommy Price urodził się 2 grudnia 1911 roku w Cambridge. W tamtych czasach żużel dopiero raczkował, gdyż sport ten trafił do Anglii, z które Price się wywodził dopiero w 1928 roku. W związku z tym Anglik swoją karierę zaczynał dość późno, przynajmniej z dzisiejszego punktu widzenia. Przygodę z czarnym sportem rozpoczął bowiem, mając 23 lata w 1934 roku. Po kilku latach szybko zaczął być wyróżniającym się zawodnikiem i w 1937 roku rozpoczął swoją przygodę z Wembley Lions, z którymi nie rozstał się aż do końca kariery. Już w 1938 roku, 4 lata po rozpoczęciu jazdy na żużlu Price mógł się cieszyć z awansu do finału IMŚ na żużlu. Tam nie poszło mu najlepiej, gdyż rywalizację zakończył na 13. pozycji. Późniejsze żużlowe zmagania trzeba było odłożyć na inny czas w związku z wybuchem II Wojny Światowej.

Po zakończeniu konfliktu Price wrócił do jazdy na żużlu i rozpoczął w najlepszy możliwy sposób, gdyż w 1946 roku został pierwszym w historii Indywidualnym Mistrzem Wielkiej Brytanii. Na powrót rywalizacji o tytuł IMŚ musiał poczekać aż do 1949 roku. Dopiero wtedy rozegrano pierwszy powojenny finał. Tam również Price nie miał sobie równych. Był bezbłędny i zawody zakończył z kompletem punktów, dzięki czemu na zawsze zapisał się w historii dyscypliny.

Był to ostatni wielki sukces w karierze indywidualnej Price’a. Anglik w finale IMŚ startował także w 1950 i 1954 roku. W obu przypadkach nie udało mu się wywalczyć nawet medalu. Karierę zakończył dopiero w wieku 45. lat, czyli w 1956 roku. Na tym nie zakończyła się jednak jego przygoda z żużlem. Price prowadził m.in. warsztat, który zajmował się produkcją części do motocykli żużlowych. Był też promotorem West Ham Hammers. Londyński klub znany bardziej z piłkarskich dokonań doprowadził do triumfu zarówno w lidze, jak i w Knockout Cup, a także w Pucharze Londynu. Ostatnie lata życia spędził w Australii, gdzie zmarł w 1997 roku.

CZYTAJ TAKŻE

Żużel. „Rocketman” z upragnioną szansą! Czym go przekonał Speedway Kraków? (WYWIAD) – PoBandzie – Portal Sportowy

Żużel. Zapytali Trzaskowskiego o… żużel w Rybniku! Co za odpowiedź! – PoBandzie – Portal Sportowy