DTM to jedna z najbardziej prestiżowych serii wyścigowych na świecie. Uczestniczą w niej wybitni kierowcy F1, a kolejne imprezy przyciągają uwagę kibiców na całym świecie. Czym są wyścigi DTM? Wyścigi DTM gdzie oglądać? To wszystko w tym artykule.
Wyścigi DTM co to jest?
DTM, czyli Deutsche Tourenwagen Masters to seria wielkich samochodów turystycznych. Siedziba znajduje się w Niemczech, jednak wyścigi DTM odbywają się również w innych częściach Europy. Obecnie kierowcy ścigają się zmodyfikowanymi samochodami turystycznymi grupy GT3. Swój początek seria DTM miała w 1984 roku. Przez cały sezon przewinęło się aż 99 kierowców. Startowało wtedy wiele aut różnych marek. Samochody przez prawie 40 lat zmieniły się diametralnie. Od praktycznie drogowych aut przeszliśmy do konstrukcji rodem z formuły jeden.
Wyścigi DTM można obstawiać zarówno w punktach stacjonarnych, jak i przez Internet. Nie każdy serwis bukmacherski posiada jednak szeroką ofertę i korzystne promocje na start dla nowych graczy. Warto w związku z tym sprawdzić, który legalny bukmacher jest idealnym wyborem dla osób interesujących się wyścigami i sportami motorowymi.
Samochody DTM
Pojazdy w serii DTM łączą cechy bolidu F1 i samochodu kategorii GT. Samochody te mają masę od 1200 do 1300 kg i moc od 500 do 600 KM. Według badań i testów stabilności modele samochodów sprzed 2019 roku mogły rozpędzić się od 0 do 100 km/h w około 2,6 sekundy. Samochód osiągał prędkość maksymalną 280 km/h (174 mph ), co oznacza, że był drugim najszybszym samochodem turystycznym za australijskimi supersamochodami V8. Odkąd firma DTM przeszła od sezonu 2019 z tradycyjnych, klasycznych, elektronicznych, wolnossących silników V8 z wtryskiem pośrednim na oszczędne, rzędowe, 4-rzędowe silniki z turbodoładowaniem, z bezpośrednim wtryskiem, obecne samochody DTM mogą rozpędzić się od 0 do 100 km/h w około 2,8 sekundy i osiągają najwyższą prędkość 300 km/h (186 mil/h ), a tym samym przewyższają prędkość maksymalną australijskich supersamochodów.
Początek wyścigu DTM
W obu wyścigach stosowany jest format ze startu zatrzymanego. Siatka startowa jest tworzona w przesuniętych rzędach i zgodnie z wynikiem odpowiedniej sesji kwalifikacyjnej. Przed startem samochód bezpieczeństwa robi okrążenie formujące, podczas którego kierowcy kończą okrążenie w kolejności startowej, zanim ponownie zajmą swoje pozycje na polach startowych do oficjalnego startu. Podczas tego okrążenia kierowcy pracują nad doprowadzeniem opon i hamulców do temperatury roboczej. Wyprzedzanie jest zabronione. Kamery badają każde pojedyncze miejsce na siatce startowej, aby wykryć wszelkie nieprawidłowości.
Format wyścigu DTM
Dystans obu weekendowych wyścigów DTM jest identyczny: 55 minut plus pełne okrążenie, przy czym jeden z nich odbywa się w sobotę, a drugi w niedzielę. Pozycje startowe dla każdego wyścigu są ustalane w odpowiedniej 20-minutowej sesji kwalifikacyjnej. Oprócz wyścigów i sesji kwalifikacyjnych, istnieją również bezpłatne sesje treningowe.
Pit stopy w DTM
W obu weekendowych wyścigach DTM kierowcy muszą przynajmniej raz zjechać do boksu, aby otrzymać komplet świeżych opon. Nie ma ram czasowych na postoje w pit stopach, to kierowca decyduje, kiedy przyjedzie na zmianę opon. Podczas postoju przy samochodzie może pracować maksymalnie dziewięć osób i tylko jeden przyrząd do zmiany opon może być używany z każdej strony pojazdu. Dziewiąty mechanik zajmuje się „łapaniem opon”, aby zapobiec ich staczaniu. Warto wspomnieć, że zjechanie do boksów w czasie przejazdu samochodu bezpieczeństwa jest dozwolone, ale ten postój nie będzie traktowany jako obowiązkowy pit stop.
Farma parkowa
Od momentu, gdy samochód przejechał pierwsze okrążenie kwalifikacyjne z pomiarem czasu, podlega przepisom Parc-Fermé. Do startu wyścigu można wykonać tylko kilka prac i zmian w samochodzie. Po wyścigu wszystkie sklasyfikowane samochody ponownie podlegają przepisom Parc Fermé. Wtedy wszelkie zmiany w samochodzie są zabronione. W nocy między pierwszym a drugim wyścigiem mechanicy muszą przestrzegać regulaminowego okresu odpoczynku. W tym czasie samochód będzie zabezpieczony. Wyjątek będzie możliwy tylko wtedy, gdy samochód został poważnie uszkodzony i musi zostać naprawiony, aby był gotowy do wyścigu na następny dzień.
System punktacji DTM
W każdym wyścigu przyznawana jest taka sama liczba punktów. Za pierwsze 10 miejsc punkty będą przyznawane według następującego systemu: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Ponadto trzej najszybsi kierowcy z danej sesji kwalifikacyjnej również otrzymają punkty: najlepszy otrzyma trzy punkty, drugi najszybszy dwa, a trzeci jeden punkt.
Opony DTM
Na weekend wyścigowy DTM, obejmujący sesje treningowe, kwalifikacje i wyścigi, każdy kierowca ma do dyspozycji osiem kompletów świeżych opon. Liczba opon na deszczową pogodę do treningów, kwalifikacji i wyścigów w weekend jest ograniczona do maksymalnie sześciu świeżych kompletów opon na kierowcę. Pierwszego dnia danej imprezy sędziowie techniczni losują opony dla każdego kierowcy.
Rankingi
DTM obejmuje trzy rankingi: tytuł „Mistrza DTM” przyznawany jest kierowcy z największą liczbą punktów w swoim dorobku. Tytuł „DTM Team Champion” zdobywa drużyna, której dwóch kierowców łącznie zdobyło największą liczbę punktów. A wszystkie punkty zdobyte przez kierowców danej marki liczą się w „Mistrzostwach Producentów DTM”.
Wyścig DTM gdzie oglądać?
Po zakończeniu umowy z Eleven Sports, prawa do transmisji DTM przejęła platforma Viaplay. Wszystkie wyścigi można oglądać za pomocą strony internetowej, aplikacji na urządzenia mobilne czy aplikacji na Smart TV. Oprócz możliwości otrzymania dostępu do transmisji DTM pakiet można nabyć w sieciach komórkowych i dostawców usług internetowych.
#współpracareklamowa
#współpraca
Żużel. Niebezpieczny upadek zawodnika Sparty! Może mówić o sporym szczęściu
Żużel. Dudek liderem. Ciasno po 1. rundzie (KLASYFIKACJA IMP)
Żużel. Kubera zdobył Toruń! Dudek ucieka! (RELACJA)
Żużel. Ogromny pech Małkiewicza! Ból uniemożliwił mu ściganie
Żużel. GKM żądny rewanżu. Junior Torunia znów poza składem!
Żużel. Prezes Włókniarza grzmi! Mówi o transferach