Słońce wyżej, sezon bliżej. Wiosna dla prawdziwego kibica żużla zaczyna się wtedy, kiedy jego drużyna po raz pierwszy wyjeżdża na tor. Niebawem ruszy kolejny, ligowy, sezon. W oczekiwaniu proponuje podróż w czasie, do roku 1948. Jak wyglądały pierwsze w historii rozgrywki ligowe w Polsce. Oj działo się, działo…
Decyzja o utworzeniu w 1948 roku ligi musiała zapaść niemal w ostatniej chwili przed rozpoczęciem sezonu, skoro jeszcze w kwietniowym numerze miesięcznika „Motoryzacja” można było przeczytać: Komisja Sportowa PZMotocyklowego rozważa projekt utworzenia ligowych mistrzostw żużlowych- klubowych oraz indywidualnych.
A już w kolejnym, majowym numerze pismo zapewniało, że: Rozgrywki motocyklowej ligi żużlowej będą w roku bieżącym jedną z głównych atrakcji sezonu motorowego.
O utworzeniu rozgrywek ligowych myślano jednak już wcześniej. Pod koniec 1946 roku Władysław Pietrzak na łamach „Sportu” postulował zorganizowanie rozgrywek, w których brałyby udział drużyny poszczególnych okręgów: Śląska, Pomorza, Poznania, Warszawy, Łodzi, Bydgoszczy oraz… Zakopanego. W koncepcji tej drużyny miały liczyć po 8 zawodników, po 2 w czterech klasach motocykli według tzw. pojemności silnika. Ostatecznie jednak liga wystartowała na zupełnie innych zasadach, brali w niej udział zawodnicy reprezentujący kluby, a nie okręgi, jeżdżący od jej początku na motocyklach bez podziału na klasy.
Decyzja o utworzeniu ligi w sezonie 1948 podjęta niemal tuż przed jego rozpoczęciem, postawiła Polski Związek Motocyklowy przed dylematem, które drużyny z licznych chętnych dopuścić do planowanych dwóch lig: silniejszej pierwszej i słabszej drugiej. Nie chcąc zapewne podejmować arbitralnej decyzji, nie mając też czasu na przeprowadzenie rozbudowanych kwalifikacji zespołowych, zdecydowano się na ciekawy, chociaż kontrowersyjny wariant trzech turniejów indywidualnych z udziałem jednego przedstawiciela każdego klubu, a suma zdobytych przez nich punktów klasyfikowała zespół do określonej ligi.
Zawody te rozegrano kolejno 25 kwietnia w Łodzi, 2 maja w Pucku oraz 23 maja w Grudziądzu i zakończyły się wygranymi kolejno: Jana Wąsikowskiego z PKM-u Warszawa, jego klubowego kolegi Jerzego Dąbrowskiego oraz Ryszarda Morawskiego z innego stołecznego klubu Okęcia. W ten sposób I ligę utworzyły dwie stołeczne drużyny: PKM i Okęcie, dwie łódzkie: Dziewiarski Klub Sportowy (DKS) i Tramwajarz, a poza tym Leszczyński Klub Motocyklowy (LKM) Leszno, Klub Motorowy (KM) Ostrów, Olimpia Grudziądz, Moto Klub (MK) Rawicz i Gdański Klub Motocyklowy (GKM) Gdańsk, natomiast drugą: Polonia Bytom, Rybnicki Klub Motocyklowy (RKM) Rybnik, Polonia Bydgoszcz, Pogoń Katowice, Legia Warszawa, Częstochowskie Towarzystwo Cyklistów i Motocyklistów (CTCiM) Częstochowa, Stoczniowa Sekcja Motocyklowa (SSM) Gdynia oraz zespoły z Poznania: Lechia i Unia. Pozostałe drużyny rywalizowały na tzw. motocyklach przystosowanych w niższych ligach okręgowych. Ligę rozegrano w formie trójmeczów złożonych z 9 wyścigów, a w każdym zespole występowało po trzech zawodników plus ewentualnie rezerwowy.
Każdy z zespołów pojechał w czterech trójmeczach, w których za wygraną otrzymywał 3 punkty, za drugie miejsce 2 punkty, a za trzecie 1 punkt. O pozycji w tabeli decydowała suma punktów, a w przypadku gdy była jednakowa, suma tzw. małych punktów, czyli tych zdobytych we wszystkich wyścigach. O tym jak przebiegały tamte pionierskie, ligowe boje sprzed ponad siedem dekad, niebawem…
ROBERT NOGA
Żużel. Drugi sezon serialu o żużlu już dostępny! Na kibiców czeka pięć odcinków pełnych emocji
Żużel. Przedsezonowe derby w najmocniejszym wydaniu! Apator i GKM pojadą w pełnych składach
Żużel. Dobry występ utalentowanego Ukraińca. Unia zwycięża sparing ze Spartą
Żużel. Wyjaśniła się przyszłość Unii! Trener mówi o składzie
Żużel. Złe wieści dla Byków przed startem ligi! Lider z urazem!
Żużel. Pięciu Polaków pojedzie dzisiaj w Wielkiej Brytanii. Beniaminek z ciężkim zadaniem